شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷

کرسی آزاد اندیشی با موضوع "قرآن و جامعه پزشکی پس از انقلاب اسلامی" برگزار شد

کرسی آزاد اندیشی

کرسی آزاد اندیشی با موضوع "قرآن و جامعه پزشکی پس از انقلاب اسلامی" با حضور دانشجویان فعال قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد.

به گزارش مفدا، در ابتدای جلسه حسین همتی رییس اداره تبلیغ و ترویج قرآن مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در بیان موضوع کرسی آزاد اندیشی گفت: باتوجه به گذشتن چهل سال از انقلاب اسلامی آیا فعالیتهای قرآنی در این مدت در دانشگاه‌های علوم پزشکی مثمر ثمر بوده است؟ سپس توضیحاتی در تبیین این موضوع ارائه کرد.

در ادامه موافقین و مخالفین نظرات خود را در این زمینه بیان کردند.

محسن محمدی دانشجوی رشته داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: دستورات معنوی برگرفته از آیات و روایات می‌تواند به مباحث علوم پزشکی بسیار کمک کند اما بعد از چهل سال در این زمینه پیشرفتی نداشته‌ایم. هدف انقلاب اسلامی این بود که آموزه‌های اسلام و ائمه را به گوش جهانیان برسانیم. رشته‌های علوم پزشکی هم از این هدف جدا نیست. آیا امروز ما به عنوان کانونهای مذهبی وزارت بهداشت می‌توانیم الگویی از پزشکی اسلامی ارائه دهیم؟

وی افزود: امروزه طب مدرنی که از غرب گرفته شده و کاملا ترجمه است انسانها را بازیچه کرده و به انسانها به چشم موش آزمایشگاهی نگاه می‌کند.

وی در پایان اضافه کرد: این پتانسیل در منابع دینی ما وجود دارد و ما می‌توانیم با توجه به آنها سامانی در وضع موجود ایجاد کنیم.

زهره سالاری از دانشگاه علوم پزشکی گراش به عنوان موافق گفت: بعد از انقلاب دروسی مانند دروس معارف وارد رشته پزشکی شد اما لازم است به این درسها اهمیت بیشتری داده شود. در کلاس دروس عمومی بیش از ۶۰ نفر شرکت می‌کنند و این کلاسها پویایی و اثر بخشی لازم را ندارند در حالیکه کلاسها در دروس اختصاصی ۲۰ نفره هستند.

مهدی عیسی‌زاده از دانشگاه علوم پزشکی ارتش گفت به نظر می‌رسد عموم جامعه پزشکی این موضوع را قبول دارند و ثمر بخش بودن فعالیتهای قرآنی در دانشگاه‌های علوم پزشکی را تایید می‌کنند. بهتر است بررسی کنیم که ورود کانونهای مذهبی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور چه کمکی به ورود دین به حوزه پزشکی کرده است؟ همانطور که می‌بینیم کانونهای مذهبی اوایل به دلیل تازگی و شور و شوق دانشجویان جذب زیادی داشتند و فعال بودند اما پس از مدتی شاهد هستیم که تکاپوی لازم را ندارند.

وی تاکید کرد: در جوامع غربی چنین کانون‌هایی به تدریج به سمت اندیشکده‌های علمی پیش رفتند. ما امروزه نمی‌توانیم بر اساس آموزه‌های قرآن یک طرح جامع سلامت ارائه دهیم و این نشان می‌دهد ما کار نکرده‌ایم.

دانشجوی دیگری گفت حوزه علمیه بهتر می‌تواند در این موضوع فعالیت کند امروزه در حوزه علمیه معماری در اسلام، سیاست در اسلام، قضاوت در اسلام مورد پژوهش است.

اندیشکده‌ها نظام آموزشی متفاوتی دارند باید زیست، شیمی، فیزیک، ادبیات در آنها آموزش داده شود.

در کشورهای پیشرفته افراد در ۱۶ سالگی وارد آزمایشگاه‌های فیزیک و شیمی می‌شوند. تنها نکته مثبت لینک شدن تشکلهای دانشجویی با حوزه علمیه است.

دانشجوی دیگری گفت کانونهای مذهبی فقط می‌تواند علاقمندان این حوزه را دور هم جمع کند اما برای جذب افراد جدید به این حوزه، مقطع دانشگاه بسیار دیر است. تنها کارکرد کانون‌های مذهبی در دانشگاهها دور هم نگه داشتن افراد مذهبی است.

در ادامه رسول رهبری در بیان هدف از برگزاری این کرسی آزاد اندیشی گفت: هر حکومت دیگری پس از چهل سال می‌توانست به این مرحله از پیشرفت دست پیدا کند. همه کشورها در حال پیشرفت هستند. انقلاب کردیم اکثریت معارف و ده درصد اهدافی که امام و تیم همراهشان داشتند اجرا شد. ما در عمل اسلام واقعی را در حال حاضر نداریم. به حکومت اسلامی رسیدیم اما دولت اسلامی تشکیل نداده‌ایم.

وی افزود: ما دانشجویان نباید ساکت بنشینیم. کانونهای قرآن و عترت نباید تنها در حوزه قرآن و عترت فعالیت کنند. آیا ما نباید در حوزه‌های دیگر ورود کنیم؟ اگر به همین روال پیش برویم اسم اسلام را قطعا و یقینا خراب خواهیم کرد.

محمد نبی رشیدی از دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: آیا ما غیر مذهبی‌ها را منزوی کرده‌ایم یا خودمان منزوی شده‌ایم؟ ما مسوولیم و نمی‌توانیم در قبال دیگران بی تفاوت باشیم.

ما باید تشکیلات صحیحی برای فعالیتهای قرآنی ایجاد کنیم. یک معاونت هم برای قرآن در دانشگاه باشد باز کم است. باید با سایر کانونها در ارتباط باشیم با کانون موسیقی و کانونهای علمی باید ارتباط برقرار کنیم و فضای مقاله نویسی ایجاد کنیم.

وی افزود: چرا نمی‌توانیم در طب اسلامی بحث کنیم؟ و کسی که به این موضوع بپردازد متهم به بحث غیر علمی می‌شود؟

رشیدی اصافه کرد: باید به موسیقی، مناجات خوانی، ابتهال خوانی بپردازیم و الحان قرآنی را در قالب کامل‌ترین موسیقی جهان ارائه کنیم.

ما خود را مامور می‌دانیم. در فضای مجازی ضعیف هستیم و یک سایت قرآنی برای قرآن و فعالیتهای قرآنی نداریم.

مریم جمالی از گراش در این کرسی آزاد اندیشی گفت: پیشنهادم این است انتقادم این است بعد از انقلاب فعالیتهای قرآنی به صورت هدفمند نبوده است که اسلام و قرآن را به مردم معرفی کند؟

دانشجویان دانش و تجربه کافی را ندارند که بتوانند به دیگران ارائه کنند و لازم است کار اساسی در این حوزه انجام شود.

ساعتچی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: یکی از مشکلاتی که در دوران دانشجویی حس کرده‌ام این است که امروزه دین و مذهب نقابی است برای اینکه افراد مسوولیت خود را درست انجام ندهند و مسوولیت خود را حفظ کنند.

امروزه گاهی با مسوولانی مواجه هستیم که ظاهر مذهبی دارند و ظاهرا مسلمان واقعی هستند اما اعمال، رفتار و گفتار آنها با اسلام واقعی بسیار فاصله دارد. به خاطر ظاهر او اگر بخواهیم انتقادی داشته باشم متهم می‌شویم که بر علیه دین کار می‌کنیم. فرد دین دار کاری که بلد نیست را انجام نمی‌دهد.

وی افزود: دشمن قوی تر از ما عمل کرده است. شیوه حوزه علمیه این است که ما زبان عربی را برای فهم قرآن بیاموزیم اما چرا روحانی نمی‌تواند با کامپیوتر کار کند؟ و یک پاور پوینت را اجرا کند؟ شاهد هستیم که سطح اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی دانشجویان کاهش پیدا کرده است.

عمادالدین دیلمی از دانشگاه علوم پزشکی شوشتر گفت:

چرا باید یک روحانی بتواند با سیستم کامپیوتری کار کند و با امکانات روز آشنا باشد؟ دروس حوزه علمیه شاخه های مختلفی دارد که هر طلبه در یک شاخه مشغول تحصیل است.

متاسفانه کارهایی که باید را انجام نمی‌دهیم و کسی که از دین و مذهب چیزی نمی‌داند سرکار می‌آید. علوم غربی برای ما چه دارد؟ در جنگ جهانی دوم عوامل بیماریزا را به بدن افراد تزریق می‌کردند. بیماریهای ویروسی را ترویج می‌دهند و تنها کسی که داروی آن بیماری را دارد خودشان هستند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.