چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹

رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی اعلام کرد:

اولین جشنواره نوآوری در آموزش پزشکی اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می‌شود

دکتر عظیم میرزازاده

دکتر عظیم میرزا زاده با اعلام خبر برگزاری اولین جشنواره نوآوری در آموزش پزشکی گفت: این جشنواره اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می‌شود و مهلت ارسال ایده‌ها به دبیرخانه تا ۱۵ اسفند ماه است.  وظیفه اصلی ما در مرکز تلاش برای پیشبرد تحول، بهبود و ارتقاء کیفیت در حوزه توسعه آموزش است و کمیته‌های دانشجویی نیز در این راستا با ما همکاری می‌کنند.

همزمان با تشکیل کمیته‌های دانشجویی (EDC) بر اساس اساسنامه جدید، اولین جشنواره نوآوری در آموزش پزشکی نیز به همت کمیته دانشجویی مرکز مطالعات و توسعه آموزش وزارت بهداشت برگزار می‌شود.

دکتر عظیم میرزا زاده رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی با اعلام این خبر در گفتگو با مفدا توضیح داد: این جشنواره ۱۱ تا ۱۳ اردیبهشت ماه ۹۸ برگزار می‌شود و مهلت ارسال ایده به این جشنواره تا ۱۵ اسفند ماه جاری است. این جشنواره به دنبال آغاز به کار رسمی کمیته دانشجویی توسعه آموزش وزارت بهداشت در پاییز امسال و به پیشنهاد این کمیته برگزار می‌شود.

رئیس مرکز در ادامه به تشریح روند شکل گیری و وظایف کمیته‌های دانشجویی (EDC) توسعه آموزش پزشکی پرداخت و گفت: وظیفه اصلی ما در مرکز تلاش برای پیشبرد تحول، بهبود و ارتقاء کیفیت در حوزه توسعه آموزش است و ما در این مسیر تنها نیستیم و دبیرخانه‌های ما در دانشگاه‌ها نیز در همین مسیر قدم برمی‌دارند و در راستای ارتقای کیفیت آزمون‌ها و آموزش و در قالب منظومه معاونت آموزشی وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه نقش مرکز مطالعات این است که از بعد تکینیکی و فنی، بحث توسعه آموزش پزشکی را دنبال کند، اظهار داشت: آموزش پزشکی یک علم کاملا فنی و تخصصی است و نباید انتظار داشته باشیم که همه در توسعه این موضوع تکنیکال نقش آفرینی کنند. اما مرکز می‌تواند در گسترده‌تر کردن این فضا و افزایش تعداد افراد درگیر در این فضا نقش داشته باشد و به آگاه کردن و آشنا کردن آنها و پیشبرد اهداف این امر کمک کند.

میرزا زاده با ذکر این نکته که مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بیشتر نقش مشورتی دارد، گفت: هر نهادی در سطح وزارت بهداشت، اگر نیاز و تمایل داشته باشد، مرکز مطالعات موظف است حمایت کند. مدعی نیستیم که اگر (EDC) نباشد همه امور به صورت اجرایی و جاری انجام می‌شود اما با وجود (EDC)، تحول خواهی تقویت می‌شود.

رئیس مرکز با یادآوری این نکته که از قدیم ارزشیابی و تایید صلاحیت آموزشی بخش‌ها در این مرکز انجام می‌شده، خاطر نشان کرد: با گذشت زمان سیستم‌ها تغییر می‌کنند و نیاز است که ارتقاء کیفیت در زمینه ارزش‌ها و تایید صلاحیت‌ها صورت گیرد. ما در حیطه‌های کاری خود ذینفعان مختلفی داریم که یکی از این ذینفعان، دانشجویان یا فراگیران علوم پزشکی هستند.

وی در ادامه افزود: استفاده از کلمه ذینفع به جای مشتری به این خاطر است که مشتری کالا یا خدمتی را می‌خواهد یا به او داده می‌شود و یا داده نمی‌شود. اما وقتی می‌گوییم ذینفع، یعنی او هم کسی است که دور میز حضور دارد؛ ممکن است اختیارات و تجربه‌اش کمتر باشد ولی توقع‌اش بیشتر و نگاهش به آینده قوی‌تر است. در این شرایط حضور دانشجو در عرصه توسعه آموزش به چند جهت می‌تواند کمک کننده باشد.

میرزا زاده همچنین اضافه کرد: ما اینرسی حفظ وضعیت موجود داریم و سقف توان ما برای تحول محدود است و باید چارچوب‌هایی را حفظ کنیم. اکر این اینترسی بخواهد پشت سر گذاشته شود، نیاز به نیروی محرکی داریم که دانشجویان هستند. آنها می‌توانند این نیرو را اعمل کنند و بگویند ما تغییر و بهبود می‌خواهیم. از طرفی دانشجو فقط لازم نیست بگوید چه می‌خواهم بلکه می‌تواند بگوید من می‌توانم برای محقق شدن آنچه که می‌خواهم کمک کنم؛ از این جهت دانشجو در مقام ذینفع قرار می‌گیرد نه مشتری. نکته مهم دیگر اینکه دانشجو می‌تواند رابط بین بدنه دانشجویی و بدنه مدیریتی باشد. این رابطه می‌تواند در امور اجرایی صورت بگیرد مثل شورای نمایندگان یا رابطه صنفی باشد مثل شورای صنفی اما بحث ما در توسعه آموزش است.

رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی با اشاره به تاریخچه کمیته‌های دانشجویی (EDC) گفت: از دهه ۸۰ با همت دکتر ممتازمنش که مدیر وقت (EDC) وزارتخانه بود، بحث کمیته‌های مشورتی دانشجویی مطرح شد که دانشجویان در امر توسه آموزش درگیر شوند و مشارکت کنند. به مرور زمان این مشارکت محدود شد به مشاوره دادن و مشاوره دادن محدود شد به ارزشیابی و نقد کردن و نقد کردن تقلیل پیدا کرد به غر زدن و غر زدن تقلیل پیدا کرد به اینکه فایده ندارد بهتر است چیزی نگوییم. به این ترتیب حضور دانشجویان و مشارکت آنها یک سیر قهقرایی را دنبال کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: این اتفاق عجیب هم نبود چرا که بسیاری از انتظارات دانشجویان نه به زودی و نه به آسانی محقق می‌شد. در حالی که دانشجو تحقق انتظاراتش را هم زود می‌خواهد و هم برای خودش می‌خواهد ولی در امر توسعه آموزش فیدبکی که امروز داده می‌شود شاید ۱۰ سال دیگر تاثیر خود را نشان دهد. این موضوع باعث شد نقطه شروع سخت باشد. باید عده‌ای قبول می‌کردند چرخه‌ای را راه بیاندازند اما منفعت فوری عایدشان نشود. تا اینکه سال ۹۶ عده‌ای از دانشجویان اعلام کردند که مایلند دوباره چرخه را فعال کنند و حضور پررنگی داشته باشند.

میرزا زاده با اشاره به اینکه در آن زمان مسئولیت مرکز مطالعات را تازه به دست گرفته بود، توضیح داد: بسیاری از اتفاقات قبل از آغاز مسئولیت من افتاده بود و من وظیفه داشتم شرایطی را فراهم کنم که دانشجویان بتوانند کار را پیش ببرند. به این ترتیب با جمع دانشجویان آیین نامه قبلی را بازنگری کردیم و طی جلسات مختلفی بازخوردهای افراد صاحب نظر را گرفتیم و اعمال کردیم و در نهایت اساسنامه جدید اواخر مهر ماه ابلاغ شد.

رئیس مرکز در پایان با اشاره به اینکه اساسنامه جدید با تغییرات قابل توجهی همراه بود، اظهار داشت: تلاش کردیم اساسنامه جدید حالت سلسه مراتبی نداشته باشد و به صورت شبکه‌ای باشد. تا کنون ۶۰ درصد کمیته‌های (EDC) دانشگاه‌ها بر اساس این اساسنامه تشکیل شده و تازه این شروع کار است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.