دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳

نشست خبری با کارشناس تغذیه فضیلت افتخار کارشناس بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی لارستان

نشست با کارشناس تغذیه- لارستان

سبزیجات از مواد غذایی مفید می باشد که لازم است روزانه در برنامه غذایی همه گروههای سنی قرار گیرد در سبد غذایی فعلی ایرانی در مقایسه با سبد غذایی استاندارد، مصرف میوه و سبزی کم است در حالیکه بر اساس توصیه‌های گفته شده افراد باید حداقل حدود ۴۰۰ گرم یا پنج واحد در روز سبزی و میوه مصرف کنند

به گزارش مفدا لارستان نشست خبری با کارشناس تغذیه فضیلت افتخار کارشناس بهبود تغذیه معاونت بهداشت در مرکز بهداشت لارستان انجام شد که به شرح ذیل می باشد:

در ابتدا ازاهمیت مصرف میوه و سبزی در سبد غذایی مردم توضیحاتی بفرمایید؟

سبزیجات از مواد غذایی مفید می باشد که لازم است روزانه در برنامه غذایی همه گروههای سنی قرار گیرد در سبد غذایی فعلی ایرانی در مقایسه با سبد غذایی استاندارد، مصرف میوه و سبزی کم است در حالیکه بر اساس توصیه‌های گفته شده افراد باید حداقل حدود ۴۰۰ گرم یا پنج واحد در روز سبزی و میوه مصرف کنند

  • دلایل توصیه به مصرف سبزیجات چیست؟
  • چربی سبزیجات بسیار پایین بوده واز کالری پایینی برخوردار هستند همچنین فاقد کلسترول می باشند.
  • مصرف سبزیجات از بروز بیماریهای قلبی عروقی سرطانها دیابت و چاقی پیشگیری می کند.
  • سبزیجات سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی می باشند
  • سبزیهای هم خانواده کلم و خردل از ارزش های سلامتی بالایی برخوردار می باشند.
  • سبزیجات دارای مواد فیبردار هستند
  • سبزیجات حاوی رنگدانه های غذایی اند که در پیشگیری از سرطانها مفیدند.

می توان گفت که تقریبا در حدود یک سوم مردم دنیا از بیماری چاقی رنج می برند. به منظور کاهش وزن، فرد باید از غذاهایی با کالری پایین استفاده کرده و تحرک خود را نیز افزایش دهد. استفاده از سبزیجات در غذاهای اصلی و میان وعده ها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

– چه مواد مغذی در سبزیجات وجود دارد؟

بیشتر سبزیجات دارای ویتامین C نیز هستند. سبزیجاتی که شامل ویتامین C هستند عبارتند از: فلفل، کلم، بروکلی، جوانه بروکسل، و گوجه فرنگی.

بسیاری از سبزیجات حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی از جمله آهن می باشند. آهن در خونسازی و تامین انرژی بدن نقش مهمی را ایفا می کند. استفاده ناکافی از آهن در رژیم غذایی روزمره باعث بروز آنمی ( کم خونی) می شود. آهن در اسفناج، لوبیا، لوبیا قرمز، لوبیای چشم بلبلی، چغندر و انواع سیب زمینی ها یافت می شود.

سبزی ها با رنگ سبز پر رنگ مثل اسفناج، خردل، بروکلی، و کلم حاوی میزان بالایی کلسیم می باشند. کلسیم برای استحکام استخوان و دندان ضروری است و از بروز پوکی استخوان نیز جلوگیری می کند.

– سبزیجات چگونه از بیماریها پیشگیری می کند؟

مردم اکثراً به خوردن غذاهای با چربی بالا از خود تمایل زیادی نشان می دهند. رژیم غذایی چرب، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و انواع خاصی از سرطان ها را افزایش می دهد. از سوی دیگر چربی هایی که باعث ایجاد ناراحتی قلبی می شوند در سبزیجات در پایین ترین حد خود قرار دارند. بسیاری از خوراک های حیوانی مقادیر زیادی کلسترول در خود جای می دهند. مصرف اینگونه غذاها، کلسترول موجود در خون را افزایش داده و موجب بالا رفتن خطر ابتلای بیماری های قلبی نیز می شوند. از آنجاییکه سبزیجات فاقد کلسترول می باشند می توانند از بروز این بیماری کشنده در افراد جلوگیری کنند.

سدیم در نمک و بسیاری از مواد غذایی دیگر یافت می شود. سدیم بیش از حد، باعث بروز فشار خون بالا در برخی افراد می شود. سبزیجات تازه، حاوی مقدار کمی سدیم هستند. به طور کلی سبزیهای یخی نسبت به انواع تازه خود، حاوی مقدار بیشتری سدیم هستند. این رقم در سبزیجات کنسرو شده به بالاترین میزان خود می رسد. برای یافتن خوراک هایی با سدیم پایین به برچسب اینگونه غذاها توجه کنید تا نمونه هایی با سدیم پایین را انتخاب کنید.

گروهی از سبزیجات، شامل: کلم، گل کلم، بروکلی، جوانه بروکسل، کلم پیچ و خردل می شوند. به این دلیل نام سبزیجات چلیپایی بر روی آنها گذاشته شده است که شکل ظاهری گل آنها همانند چلیپا است. این سبزی ها خطر سرطان روده، معده، و ریه را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهند. سبزیهای هم خانواده کلم و خردل از ارزش های سلامتی بالایی برخوردار می باشند.

بدلیل داشتن ویتامین و می توانند از بروز سرطان حنجره و معده نیز جلوگیری کنند.

  • فیبر در سبزیجات چه تاثیری در سلامتی دارد؟

تمام سبزیجات منبع مناسبی از فیبر هستند فیبر قسمتی از گیاهان را تشکیل می دهد که بدن انسان نمی تواند آنرا هضم و یا جذب کند. پیروی از رژیم غذایی که حاوی مقدار زیادی مواد فیبردار باشد، ریسک ابتلا به سرطان روده را تا حد بسیاز زیادی کاهش می دهد چراکه فیبرها با حجیم نمودن محتویات روده سرعت عبور مواد را زیاد کرده و از تماس مواد سرطانزا با دیواره روده به مدت طولانی پیشگیری میکنند.در ضمن برخی از فیبرها در تنظیم قند و چربی خون موثرند .و از این طریق در پیشگیری از بیماریهای دیابت چاقی و بیماریهای قلبی عروقی و سرطان پیشگیری می کنند.

  • رنگدانه ها ی موجود در گیاهان چه تاثیری در سلامت دارند؟

سبزی هایی با رنگ سبز پر رنگ و نارنجی از بروز سرطان حنجره و ریه جلوگیری میکنند. اینگونه سبزی ها دارای بتا کاروتن می باشند. این ماده رنگدانه ای است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. غذاهایی که حاوی این ماده هستند به راحتی می توانند از بدن در مقابل سرطان ها محافظت کنند. مواردی از قبیل: هویج، کدوی مسمی، اسفناج، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین و کلم پیچ به وفور حاوی این ماده می باشند.

  • بهترین روش مصرف سبزیجات چیست؟

قبل از مصرف حتما باید اصول شستشوی سالم سبزیحات استفاده از چند قطره مایع ظرفشویی جهت انگل زدایی و محلول ضدعفونی جهت میکرب زدایی رعایت شود.

بهترین روش برای حفظ ویتامینهای موجود در سبزیجات مصرف آنها به صورت خام می باشد.به میوه و سبزیجات خام نمک نپاشید.

  • چه نکاتی برای حفظ مواد غذایی سبزی در طبخ سبزیها باید رعایت نمود.؟

در صورت پخت سبزی ها را با آب کم بپزید تا ویتامین آنها خارج نشود. مایکرو فر و بخارپز کردن بهترین نوع طبخ سبزی می باشد.

آنها را برای مدت زمان کمی بپزید. گرمای بیش از حد می تواند بسیاری از ویتامین ها را از بین ببرد. در حین طبخ سبزیجات، حتما درب ظرف را ببندید.

از سرخ کردن سبزیحات در کره و یا روغن به شدت پرهیز کنید. زمان مصرف نیز سعی کنید تا جایی که می توانید میزان کمی از چاشنی های با چربی بالا، نظیر: سس قرمز، مایونز، کره و مارگارین را با آنهااستفاده کنید. سس سویا و سس های کم چرب گوجه فرنگی جایگزین مناسبی برای سس های پر چرب هستند. سبزیجات فصلی به همراه فلفل جایگزین مناسبی برای نمک می باشند.

  • مصرف سبزیجات را در چه گروهی از مردم بیشتر توصیه می کنید؟

همه گروههای سنی جهت پیگیری یک تغذیه سالم نیاز به مصرف ۲ الی ۴ واحد میوه و۳ الی ۵ واحد سبزیجات می باشند که هر واحد سبزی حدود یک لیوان سبزی خام و نصف لیوان سبزی پخته از قبیل انواع کلم پیاز هویج سبزی خوردن و سبزی خورشتی لبو و شلغم می باشد و هر واحد میوه شامل یک عدد میوه معمول سیب یا پرتقال نصف میوههای بزرگ متل انبه و انار و نصف لیوان میوه های ریز یا خرد شده و یا آب میوهها و یک چهارم میوههای خشک می باشد.در زنان باردار بدلیل نیاز بالاتر لازم است حداقل مصرفشان یک واحد نسبت به افراد عادی بالاتر باشد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.