یکشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۲

دانشجوی نمونه سال ۹۷:

استفاده از زمان‌های هدر رفته کوچک تاثیر بزرگی در به انجام رسیدن کارها دارد/ استفاده بهینه از زمان رمز موفقیت است

فرزانه رحمانی

داشتن انگیزه برای انجام کار برنامه ریزی هم به دنبال دارد. در برنامه ریزی کردن باید بر اساس میزان اهمیت کارهای از کوچکترین زمان هدر رفته نیز استفاده کرد. به نظرم استفاده بهینه از زمان می‌تواند رمز موفقیت در به انجام رساندن کارها باشد.

فرزانه رحمانی دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشجوی نمونه سال ۹۷ در گفتگو با مفدا با اظهار این مطلب گفت: تلاش من این است که از کوچکترین وقتم استفاده مفید کنم و تا آنجا که می‌توانم اجازه ندهم زمان به هدر رود. البته باز هم زمان تلف شده زیاد دارم که امری غیر قابل اجتناب است. اگر زیاد هم بخواهیم نگران از دست رفتن زمان باشیم دچار استرس می‌شویم و این وضعیت سازنده نخواهد بود.

وی در ادامه تاکید کرد: با این حال معتقدم هر چقدر هم مشغله زیاد داشته باشیم با مدیریت زمان می‌توانیم به بهترین نحو از وقتمان استفاده کنیم. بهره بردن از زمان‌های هدر رفته کوتاه، تاثیر بزرگی در به انجام رسیدن کارها دارد.

این دانشجوی نمونه رشته پزشکی درباره سوابق علمی و پژوهشی‌اش که منجر به انتخاب وی به عنوان دانشجوی نمونه شده است، توضیح داد: من با رتبه یک کنکور سراسری وارد دانشگاه شدم، در آزمون علوم پایه پزشکی هم رتبه اول شدم. در آزمون پره‌انترنی هم جزو ده درصد برتر آزمون بودم. در تمام سال‌های تحصیل نیز تلاش کردم معدلم را بالا نگه دارم. در جشنواره دانشجوی نمونه با معدل ۱۸.۷۶ ثبت نام کردم.

رحمانی با اشاره به اینکه از سال سوم دانشگاه کار پژوهشی را در کنار اساتید آغاز کرده است، گفت: فعالیت پژوهشی را در حوزه ایمونولوژی اطفال آغاز کردم و بعد از آن با نوروساینس و به طور خاص با نوروایمیجنگ آشنا شدم و کار پژوهشی را در این حیطه‌ها ادامه دادم. در همین زمینه‌ها ۴۸ مقاله در گوگل اسکولار و اسکوپوس دارم.

وی درباره جوایز پژوهشی خود توضیح داد: در سه دوره جشنواره پژوهشی ابن سینا موفق به دریافت جایزه آموزشی و پژوهشی شدم. همچنین جایزه پژوهشی فرین کمانگر را نیز دریافت کرده‌ام. سه طرح تکمیل شده با دانشگاه دارم و سه کتاب تالیفی نیز دارم که در سال ۲۰۱۹ منتشر می‌شوند. یک جلد کتاب نیز در حوزه ایمونولوژی و تعدادی چپتر کتاب در زمینه‌های نوروایمیجنگ و ایمونولوژی نوشته‌ام که حاصل چند سال فعالیت پژوهشی بوده‌اند. به علاوه اینکه با شرکت دانش بنیان آریا طب فیروز هم به عنوان مشاور توسعه و تحقیقات همکاری می‌کنم.

این دانشجوی رشته پزشکی درباره فعالیت‌های فرهنگی خود هم توضیحاتی بیان داشت و گفت: فعالیت‌های فرهنگی من از آشنایی با مرکز طبی کودکان شروع شد. این توفیق را داشتم که در سه دوره از چهار دوره جشنواره بین المللی نقاشی کودکان بیمار که از طرف گروه خیریه سلامت و هنر برگزار شد، در تیم اجرایی حضور داشته باشم. دو بار هم با اردوهای جهادی در حاشیه شهر تهران به ویزیت بچه‌های کار پرداختیم. به علاوه اینکه در مسابقات قرآن و نهج البلاغه دانشگاه نیز شرکت کرده‌ام.

رحمانی در ادامه درباره اینکه چگونه توانسته بین جنبه‌های مختلف زندگی علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و همچنین خانواده و فراغت خود تعادل ایجاد و موفق عمل کند، توضیح داد: به نظر من اول از همه برای انجام هر کاری باید انگیزه داشته باشیم تا در نهایت برای انجام آن زمان بگذاریم و برنامه ریزی کنیم. موضوع مهم بعدی که من به آن پایبند هستم این است که مرحله پایلوت یا آزمایشی در نظر می‌گیرم تا بسنجم که آیا آن فعالیت را می‌توانم به برنامه‌هایم اضافه کنم یا نه. اگر ببینم نمی‌توانم از پس آن کار به خوبی بر بیایم یا بقیه فعالیت‌هایی که مهمتر هستند آسیب می‌بینند آن کار را از برنامه‌ام حذف می‌کنم. به علاوه اینکه همیشه این را در ذهن دارم که هر کاری ارزش وقت گذاشتن ندارد.

این دانشجوی نمونه با تاکید بر اینکه برنامه ریزی و استفاده از وقت‌های هدر رفته اهمیت بسیاری دارد، خاطر نشان کرد: من تلاش می‌کنم از وقت‌های پرت یا هدر رفته‌ام استفاده کنم و هر فرصتی که گیر می‌آوردم به نحوی از آن بهره ببرم. بر اساس اینکه یک کار چقدر نیاز به تمرکز دارد آن را در زمان‌های هدر رفته انجام می‌دهم مثلا در زمان‌های انتظار یا در جلسه‌هایی که زیاد طول می‌کشد سعی می‌کنم کارهای خرده ریزی را که نیاز به تمرکز زیادی هم ندارند، انجام دهم.

وی همچنین اضافه کرد: حتی معتقدم اگر قدرت تمرکز بالایی داشته باشیم می‌توانیم در زمان‌های کوتاه درس هم بخوانیم. مثلا زمانی که در جایی منتظر هستیم به جای وقت گذرانی بیهوده و گپ زدن می‌توان با تمرکز چند صفحه درس خواند.

رحمانی در پایان درباره برنامه ریزی برای ایام نوروز گفت: در این ایام علاوه بر اینکه به تفریح و استراحت می‌پردازم و وقت خود را با خانواده خواهم بود، برای جمع بندی کارهای پژوهشی و درس هم برنامه ریزی کرده‌ام. در طول روز هر چقدر هم که با خانواده بگذرانیم قطعا ۴ تا ۵ ساعت وقت برای خودمان خواهیم داشت. تصورم این است که در روز اقلا ۴ تا ۵ ساعت را به  درس و پژوهش اختصاص دهم و در نهایت بتوانم در نوروز مجموعا ۵۰ ساعت کار مفید انجام دهم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.