سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸

در گفتگو با مسئول اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مطرح شد:

در آستانه آغاز امتحانات دانشجویان خانم فهیمه زارع مسئول اداره مشاوره معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به منظور برنامه ریزی در دوران فرجه به نکات مهم چگونگی مطالعه پرداخته است

زاهدان

مسئول اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در آستانه آغاز امتحانات دانشجویان به منظور برنامه ریزی در دوران فرجه به نکات مهم چگونگی مطالعه پرداخته است.

خانم فهیمه زارع در گفتگو با مفدا زاهدان بیان کرد: لازم و ضروری است دانشجویان در ابتدا این مسئله را به یاد داشته باشند که استرس امتحان همگانی است و هدف امتحان به چالش کشیدن یادگیری است نه حافظه، در واقع قرار است توانایی شخص در استفاده از دانش خود برای بحث درباره یک موضوع و نتیجه گیری درباره آن، آزمون شود نه توانایی تکرار کردن فرمول ها و جملات کتاب یا جزوات، مرور کردن عبارت است از تثبیت یادگیری ها و کسب اطمینان از میزان یادگیری، نه به خاطر سپردن هرچه بیشتر اطلاعات تا صبح امتحان.

از قبل برنامه ریزی کنید

قبل از اینکه شروع به کار کنید، ابتدا درباره کارهایی که باید تا زمان شروع امتحانات انجام دهید، تصمیم بگیرید. معمولاً بهتر است ابتدا روی مواردی که در آنها ضعف دارید کار کنید، آنها را از سر راه بردارید و در خود اعتماد به نفس ایجاد کنید. درست کردن جدول زمان بندی راه بسیار مفیدی است، چراکه وقت شما با ارزش است؛ پس، از آن به خوبی استفاده کنید. شما کمی استرس لازم دارید!! اگر ابتدا سراغ موارد آسان بروید، دچار وضعیت بدون استرس می شوید و یا استرس گهگاهی را تجربه می کنید و این مسئله به شما اطمینان خاطر می دهد که وقت کافی دارید و امکان دارد نتوانید از وقت خود نهایت استفاده را ببرید. به بیان دیگر، به جای  « ساعت پرکردن » برنامه ریزی کنید. با داشتن برنامه می توانید مسیر مطالعه خود را مدیریت کنید. ممکن است آگاهی از نقطه ضعف هایتان باعث ایجاد استرس شود، اما با داشتن برنامه مناسب برای رفع آن ها و تبدیل این موارد به نقاط قوت، می توانید احساس بهتری داشته باشید.

مثبت فکرکنید! می توانید عملکرد خوبی داشته باشید.

یادداشت های مروری درست کنید

بیشتر افراد از مرور کردن اجتناب می کنند و دانشجویان تا جایی که امکان دارد آن را به تاخیر می اندازند. چنین عملی منجر به بروز احساس گناه، ترس و غم می شود؛ «وقت کافی ندارم. کاش مرورم رو زودتر شروع کرده بودم».تنها راه حل این مشکل، برنامه ریزی و مدیریت زمان است. کافی است یکبار این کار را تجربه کنید و تاثیرات شگفت انگیز آن را ببینید، به این ترتیب احساس می کنید که بر همه چیز کنترل دارید. پیشنهاد ما این است که حداقل دو هفته قبل از شروع امتحانات مرور را آغاز کنید. بهترین کار این است که برنامه مرور خود را برعکس برنامه امتحانات بچینید.

فهرستی از تمام موضوعات و دروس امتحانی خود تهیه کنید وکنار هرکدام مدت زمانی را که فکر می کنید برای مرور آن لازم است، یادداشت کنید. احتمالا این زمان ها برابر نخواهند بود. اصولاً بهتراست که بیشترین زمان را به دروس و موضوعاتی اختصاص دهید که بیشترین مشکل را در آنها دارید یا در گذشته وقت کمتری برای آنها گذاشته اید.

تمام جزوات و نکته های حول یک موضوع را در یادداشت های کوتاه و مفید جمع آوری کنید. سپس آنها را مطالعه و دوباره خلاصه سازی کنید. این کار را آن قدر انجام دهید تا برای یادآوری کل موضوع به چندجمله کوتاه نیاز داشته باشید. در این حالت می توانید برگه های حاوی این کلمات را هرجا که می روید با خود داشته باشید.

نحوه عملکرد حافظه خود را شناسایی کنید

قدرت یادآوری افراد با یگدیگر متفاوت است. در اینجا روشی را معرفی می کنیم که  می تواند در یادآوری موارد مختلف به شما کمک کند؛ در حالت کلی، وقتی چیزی یاد می گیرید، بعد از گذشت چند ساعت کم کم ازذهنتان پاک می شود. )مگر اینکه مطلب برایتان هیجا ن انگیز باشد( اما اگر بعد از چندساعت دوباره آن را مرور کنید، 24 ساعت زمان می برد تا کم کم آن را فراموش کنید. اگر آن را دوباره 24 ساعت بعد مرور کنید، برای چهار روز در ذهنتان می ماند و اگر همین کار را ادامه دهید؛ ابتدا برای دوهفته و بعد برای یک ماه و... در ذهنتان می ماند.با تنظیم کردن برنامه مرور خود براساس این روش )مطالعه یک مطلب و مرور آن چند ساعت و بعد چند روز بعد و...( ،روش مطالعه خود را بر اساس نحوه عملکرد حافظه تان تنظیم کنید..ساعت های مشخصی را در طول روز به مرور اختصاص دهید.

مهم ترین نکته برای مرور کردن، داشتن نقشه و برنامه است؛ درغیراین صورت فقط وقت خود را تلف کرده اید

اگر ساعات مشخصی را برای مرور تعیین کنید و آنها را به دیگران اطلاع دهید،می توانید اطمینان حاصل کنید که در این ساعات کسی مزاحم شما نمی شود. همچنین در صورت تکرار این کار در ساعات همیشگی، ذهن شما با این برنامه هماهنگ شده و در این ساعات آماده مرور و یادگیری می شود. به بیان دیگر، با این کار می توانید ساعت بیولوژیک مغز خود را تنظیم کنید.

سعی کنید در هر روز بیش از دو موضوع را مرور نکنید

می توانید پس از هر بار استراحت، موضوع مورد مطالعه را تغییر دهید.با این روش در کار خود تنوع ایجاد می کنید و از خستگی و سرگشتگی جلوگیری می کنید.

فکر نکنید باید همه موضوعات را در یک روز مرور کنید. علاوه بر سرحال ماندن، بازگشت به مطالب برای تمام کردن مروری که روز قبل شروع کرده اید، باعث تجدید اطلاعا ت تان از دیروز می شود و در نتیجه امید می رود که موارد یادگرفته شده بیشتر در ذهنتان بمانند.

تغذیه مناسب داشته باشید

برای مرور کردن انرژی صرف می کنید، بنابراین باید به تغذیه خود اهمیت بدهید تا هم مغز و هم بد نتان آمادگی لازم برای مواجهه با اطلاعات جدید و استرس امتحان را داشته باشند. بخشی از زمان خود را برای کارهایی که در فضای باز انجام می شوند آزاد بگذارید. در هر ساعت5 تا 10 دقیقه را به استراحت، انجام دادن حرکات کششی، پیاده روی کوتاه یا درست کردن خوراکی مورد علاقه خود اختصاص دهید.

وی در پایان نیزنکاتی برای مرور لحظه آخری را بیان کرد و گفت: حتی اگر زمان اندکی برایتان مانده است، باز هم می توانید با استفاده از این زمان تغییری در نمره خود ایجاد کنید. درکنار اولویت بندی، تمام تلاش خود را به کار بگیرید.

(از ابزار مرور خاص خود کمک بگیرید. )نمودارها، جزوات و نظایر آن

آرامش خود را حفظ کنید و به جای یادگیری موضوعات جدید، روی تثبیت دانسته های خود تمرکز کنید.

شب زنده داری نکنید. خستگی، مانع به کارگیری تمام توانایی تان و همچنین باعث کاهش تمرکزتان می شود.

نترسید! به آنچه می توانید به دست آورید فکر کنید، نه به آنچه نمی توانید. تفکر مثبت بسیار مهم است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.