سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵

دبیر مجمع تخصصی اخلاق پزشکی وزارت بهداشت:

پژوهش در کنار آموزش معرف فعالیت‌های اخلاق پزشکی است/ شناسایی دانشجویان فعال دانشگاه‌های فاقد کانون اخلاق پزشکی

بردیا مقیسه

بردیا مقیسه دبیر مجمع تخصصی اخلاق پزشکی وزارت بهداشت تاکید کرد: اگر ما بُعد پژوهشی مجمع را در نظر نگیریم کم‌لطفی به این مجمع تخصصی کرده‌ایم. استدلال من این است که پژوهش به گونه‌ای در کنار آموزش باعث معرفی کار اخلاق پزشکی یا به عبارتی حرفه‌ای‌گری می‌شود و پژوهش‌هایی که مجمع به دنبال آن است در دراز مدت و در سال‌های آینده منجر به تغییراتی در نظام آموزشی و درمانی ما خواهد شد و وقتی مجمع تخصصی اخلاق پزشکی، موارد مختلفی را طبق پروپوزال‌هایی که به مناطق آمایشی ارسال می‌کند، اندازه‌گیری و بررسی کند منجر به  تغییر در نظام آموزش و درمان ما خواهد شد.

به گزارش مفدا، «اولین همایش مجازی اخلاق حرفه‌ای کشوری دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور» در روزهای ۱۸ تا ۲۰ تیرماه به صورت مجازی و به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان برگزار می‌شود. پیش از این قرار بود این همایش در ۱۶ و ۱۷ بهمن‌ماه سال گذشته برگزار شود اما با توجه به برگزاری «هفتمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران تحول اخلاق پزشکی در گام دوم انقلاب» در تاریخ ۱۶ بهمن ۹۸ توسط دانشگاه علوم پزشکی مازندران در شهر ساری، این همایش دانشجویی به زمان دیگری موکول شد. 
درحال حاضر و با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور قرار شد این همایش به صورت مجازی و در قالب وبینار برگزار شود. 
در آستانه برگزاری«اولین همایش مجازی اخلاق حرفه‌ای کشوری دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور» گفت‌وگویی با بردیا مقیسه دبیر این مجمع انجام داده و اقدامات انجام گرفته در این مدت را با وی بررسی کرده‌ایم. 

فعالیت‌های «مجمع تخصصی اخلاق پزشکی وزارت بهداشت» تا چه اندازه پژوهشی است؟ پژوهش چه اهمیتی در فعالیت های شما دارد؟

مجمع تخصصی قطعاً دنبال پژوهش هست اما اگر بخواهم با جوابی کامل‌تر سوال شما را پاسخ دهم، در درجه‌ی اول مجمع وظیفه آموزش دارد و بعد از آن پژوهش. ما طی  چند ماه آینده برنامه‌هایی را در نظر داشتیم که بُعد آموزش را بیشتر از سابق نسبت به سال گذشته با کیفیت بیشتری جلو ببریم که شامل کارگاه‌های مختلفی در شهرهای مختلف می‌شد که متاسفانه به خاطر وضعیت کرونا و حفظ سلامت دانشجویان تصمیم بر این شد که این برنامه‌ها را به صورت مجازی و در قالب وبینار با استفاده از سامانه‌های داخلی کشور برگزار کنیم؛ اما در کنار بُعد آموزشی که مجمع به دنبال آن است، بعد پژوهشی هم اهمیت بسیار بالایی دارد و انشالله در سال جاری مجمع تخصصی اخلاق پزشکی وزارت بهداشت در این خصوص در نظر دارد تا برنامه‌های پژوهشی از جمله پروپوزال‌هایی را به مناطق آمایشی سراسر کشور ارسال کند و از  تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی درخواست همکاری و کمک در  به ثمر رسیدن این پژوهش خواهد داشت.

واقعیت این است که اگر ما بُعد پژوهشی مجمع را در نظر نگیریم کم‌لطفی به این مجمع تخصصی کرده‌ایم. استدلال من این است که پژوهش به گونه‌ای در کنار آموزش باعث معرفی کار اخلاق پزشکی یا به عبارتی حرفه‌ای‌گری می‌شود و پژوهش‌هایی که مجمع به دنبال آن است در دراز مدت و در سال‌های آینده منجر به تغییراتی در نظام آموزشی و درمانی ما خواهد شد و وقتی مجمع تخصصی اخلاق پزشکی، موارد مختلفی را طبق پروپوزال‌هایی که به مناطق آمایشی ارسال می‌کند، اندازه‌گیری و بررسی کند منجر به  تغییر در نظام آموزش و درمان ما خواهد شد. امیدوار هستم دوستانی که بعد از این مجمع تخصصی، بر سرکار می‌آیند این ایده و نظر را دنبال کنند و قصد پیمودن باقی راه را داشته باشند.

شما در کنگره اخلاق پزشکی ساری که در اسفندماه برگزار شد حضور داشتید. تفاوت «اولین همایش اخلاق حرفه‌ای کشوری دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور» با آن کنگره را در چه مواردی می‌دانید؟

کنگره اخلاق پزشکی ساری به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، که هر ساله در شهرهای مختلف ایران برگزار می‌شود یک کنگره غیر دانشجویی است که البته از دانشجویان هم در آن استفاده می‌شود و شامل پنل‌های آموزشی است که به بررسی مقالات می‌پردازد و پنل‌هایی که کارگاه‌های آموزشی را پوشش می‌دهند اما همایشی که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان برگزار می‌شود میزبان اصلی آن، دانشجویان هستند و به عبارتی می‌توان گفت اساساً به صورت دانشجویی مدیریت و میزبانی می‌شود. از دیگر تفاوت‌های این همایش این است که با همه‌گیری کرونا مصادف شده است و در برنامه‌هایی که این همایش برای دانشجویان در نظر دارد این است که در مورد بیماری‌های عفونی واگیردار همچون کرونا، مقالات خوبی بررسی شود و این همایش به ما می‌گوید که اگر ما با فردی که بیماری عفونی دارد در ارتباط هستیم حرفه‌ای‌گری را نسبت به او  انجام دهیم و منجر به  ایجاد گارد در خود فرد بیمار، پرسنل درمان و جامعه نشویم. چون اگر این اتفاق صورت بگیرد جامعه آسیب می‌بیند زیرا این اتفاق سبب می‌شود که این افراد بیماری‌شان را پنهان کنند و کرونا شیوع بیشتری پیدا کند و در نهایت تمامی افراد جامعه و پرسنل درمانی آسیب می‌بینند.

مجمع به دنبال این است تا کانون های اخلاق پزشکی در سراسر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد و دانشجویان فعال دانشگاه‌های فاقد کانون اخلاق پزشکی را شناسایی و آنان را به فعال‌سازی کانون اخلاق پزشکی در آن دانشگاه ترغیب کند

 درباره مجازی شدن این همایش بگویید. با این وجود استقبال از همایش را چه طور ارزیابی می‌کنید؟

همایش دانشجویی اخلاق حرفه‌ای قرار بود به صورت حضوری به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان برگزار شود و چندین بار تاریخ این همایش تغییر پیدا کرد اما متاسفانه در این شرایطی که کل جهان درگیر کرونا ویروس هستند و کشور عزیزمان هم از آن مستثنی نیست دچار یک بیماری واگیردار با ضریب شیوع بالا هستیم و با توجه به این شرایط تصمیم برآن شد که یک همایش مجازی با کیفیت، بهره‌وری و بازدهی بالا برای دانشجویان و اساتید عزیز باشد. سعی بر این است که یکی از همایش‌های خوب دانشجویی برگزار شود و امیدوارم دوستان و همکاران عزیزم با نهایت امید، قدرت و خرد در این همایش شرکت کنند و علم و نکات مثبت بسیار خوبی را برای خودشان به یادگار بردارند. البته بعد از همایش اخلاق حرفه‌ای گلستان، قرار است که مجمع، مدرسه اخلاق و آموزش‌های اخلاق را تحت وبینارهای آموزشی و پژوهشی ارائه کند.

در حال حاضر مجمع چه فعالیت هایی را دنبال می‌کند؟

مجمع به دنبال این است که کانون های اخلاق پزشکی در سراسر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد و دانشجویان فعال دانشگاه‌های فاقد کانون اخلاق پزشکی را شناسایی و آنان را به فعال‌سازی کانون اخلاق پزشکی در آن دانشگاه ترغیب کند و همچنین کانون‌هایی که به صورت غیرفعال و نیمه فعال هستند، دوباره به روال گذشته باز گرداند. از دیگر مواردی که مجمع تخصصی به‌ دنبال آن است، بُعد آموزشی است که باعث می‌شود موضوعات آموزشی مختلفی از جمله تاریخ اخلاق، فلسفه و حرفه‌ای‌گری به صورت بالینی و کاربردی در قالب وبینارهای آموزشی _مجازی برای دانشجویان عزیز ارائه شود. در بُعد پژوهشی، پروپوزال‌هایی به مناطق آمایشی ارسال می‌شود و در صورت همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، اطلاعات میان دانشجویان، اساتید و مراجعین به مراکز درمانی تحت نظر آن دانشگاه‌ها بررسی و پایش می‌شود که قطعاً پس از بررسی‌های مختلف، تغییراتی در سیستم آموزش و درمان خواهیم داشت که تمامی این موارد نیازمند همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و در نهایت وزارت بهداشت است.

و در پایان؟

در پایان از شورای مرکزی مجمع تخصصی اخلاق پزشکی نهایت سپاس را دارم که اگر این دوستان نبودند فعالیت‌های چند ماه اخیر هم انجام نمی‌شد؛ بنابراین صمیمانه دست تک تک همکارانم را می‌فشارم و امیدوارم پس از پایان دوره زمانی مجمع تخصصی اخلاق، شرمنده دانشجویان عزیز نباشیم.

از دبیران محترم کانون‌ها خواهشمندم در آموزش اصول اولیه بهداشتی به اطرافیان کوشا باشند زیرا همگی سفیران  سلامت هستند و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی وظیفه‌ای به گردن دارند و آن وظیفه آموزش، افزایش اطلاعات بهداشتی و جلوگیری از انتقال بیماری به اطرافیان است.

مصاحبه و تنظیم: متین نصیری؛ روابط عمومی مجمع تخصصی اخلاق پزشکی وزارت بهداشت

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.