دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴

داوری چهار رشته ”معرق و منبت“، ”خوشنویسی“، ”تذهیب“ و”نقاشی“ از بخش هنری جشنواره ملی قرآن انجام شد

ابوالقاسمی:صبوری و دقت از شاخصه‌های مهم در هنر خوشنویسی است/آقامیری: قراردادن رگه‌هایی از چوب در کناریکدیگر عشق و عشق‌ورزی نیاز دارد

قرآن و عترت

داوری چهار رشته ”معرق و منبت“، ”خوشنویسی“، ”تذهیب“ و”نقاشی“ از بخش هنری سی‌وپنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور انجام شد. داوران برجسته ملی و بین‌المللی که داوری این آثار را بر عهده داشتند از سطح بالای آثار ارسالی گفتند و بر ادامه دادن این هنر از سوی دانشجویان با تکیه بر دو شاخص صبر و دقت تاکید کردند.

به گزارش مفدا، داوری بخش هنری از سی‌وپنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور از ۲۰ بهمن ماه آغاز و در چهار رشته ”معرق و منبت“، ”خوشنویسی“، ”تذهیب“ و”نقاشی“  یک‌شنبه ۲۶ بهمن ماه با پایان رسید.

 مرضیه اشکرف مسؤول بخش هنری سی‌وپنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در گفت‌وگو با مفدا در این خصوص گفت: با ارسال ۱۴۳ اثر داوری چهار رشته معرق و منبت“، ”خوشنویسی“، ”تذهیب“ و”نقاشی“ از بخش هنری به پایان رسید که داوری این آثار توسط داوران مجرب و توانای ملی و بین‌المللی انجام شد.

وی افزود: بر این اساس داوری رشته نقاشی توسط  استاد امیر حسین عالی، داوری رشته تذهیب توسط استاد امیر حسین آقا امیری، داوری رشته خوشنویسی توسط استاد سید محمود ابوالقاسمی و داوری رشته معرق و منبت توسط استاد هادی آقامیری از داوران برجسته کشور انجام شد.

وی بیان داشت: بخش هنری دارای ۷ رشته از جمله ”معرق و منبت“، ”خوشنویسی“، ”تذهیب“، ”نقاشی“، ”عکاسی“، ”فیلم کوتاه“ و ”طراحی پوستر“ است که داوری این آثار از ۲۰ بهمن ماه آغاز و همچنان در حال انجام است.

در ادامه سید محمود ابوالقاسمی، فوق لیسانس رشته پژوهش هنر و دارای مدرک استادی از انجمن خوشنویسان ایران در گفت‌وگو با مفدا در حاشیه داوری آثار ارسالی رشته خوشنویسی به دبیرخانه سی‌وپنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور، با بیان این که ۲۰ سال است در انجمن خوشنویسان ایران به عنوان مدرس خدمت می‌کنم، بیان داشت: حدود ۳۰ سال است در رشته خوشنویسی فعالیت می‌کنم اما در این مسابقات قرآنی برای اولین بار است که داوری خود را ارایه می‌دهم، با این وجود سطح  آثار ارسالی بسیار خوب است به شکلی که برخی از آثار دارای کیفیت بسیار بالایی هستند.

وی با بیان این‌که ۳۶ اثر به دبیرخانه جشنواره در رشته خوشنویسی ارسال شده است، بیان داشت: در میان آثار ارسالی برخی بسیار شاخص بودند که نشان می‌دهد عزیزان شرکت کننده در این رشته دارای مهارت کافی هستند، البته نوساناتی در میان آثار وجود دارد اما در مجموع برگزاری این گونه مسابقات می‌تواند استعدادهای نهفته در رشته‌های هنری در میان دانشجویان را شناسایی و معرفی کند.

این مدرس انجمن خوشنویسان با تاکید بر اهمیت رعایت شاخص کیفیت در آثار خوشنویسی، ابراز داشت: کیفیت نسبت به دیگر شاخصه‌ها در این رشته دارای اهمیت بسیار است. گاه ما می‌خواهیم اثر خود را در نمایشگاهی شرکت دهیم که در این صورت نیازمند خلاقیت‌های بصری هستیم اما زمانی که بنا است در جشنواره شرکت کنیم تاکید بیشتر بر کیفیت و قالب فرم خطی که ایجاد می‌کنیم است و این موارد مد نظر داور است.

ابوالقاسمی خطاب به دانشجویان با بیان این‌که در انجمن خوشنویسان ایران نیز این دو موضوع مد نظر است، ابراز داشت: در این جشنواره برخی آثار دارای کیفیت بالایی است که این موجبات شادمانی را به دنبال دارد اما برخی آثار در سطح جشنواره نیست. برخی آثار نیز علی‌رغم داشتن کیفیت و مناسب بودن اما به دلیل خارج بودن از عرف و قوانین نمایشگاه قابل شرکت دادن در جشنواره نیستند زیرا برای این رشته تنها خوشنویسانی که با خط نستعلیق کار کرده‌اند حق شرکت را داشتند و این در حالی بود که آثار بسیار خوب شکسته نستعلیق، ثلث، نسخ، معلی، تحریری و خودکاری به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که در قالب تعیین شده برای رشته خوشنویسی در این جشنواره نمی‌گنجید.

خوشنویسی هنر انفرادی و شخصی نیست بلکه نیازمند راهنمایی و تجربه بزرگان است

وی به شاخص‌های مد نظر داوران در رشته خوشنویسی اشاره کرد و گفت: شاخص‌هایی چون ”قالب خط“، ”شکل و فرم“، ”تناسب خط“، ”ترکیب بندی“ و ”استحکام“  و متریال‌های استفاده شده از جمله مرکب و کاغذ و چگونگی هماهنگ کردن ملزومات با هم و البته میزان خلاقیت در این رشته مد نظر است. خلاقیت در طرحی و کپی نبودن نیز موضوع مهمی است که در داوری مد نظر قرار داده می‌شود. در مجموع با جمع‌بندی عدد اختصاص یافته بر اساس رعایت این شاخصه‌ها، برای هر اثر معدلی در نظر گرفته و رتبه بندی برای کلیه آثار ارسالی حتی آثاری که حق شرکت نداشتند انجام شد.

داور رشته خوشنویسی سی‌وپنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در پایان خطاب به دانشجویان علاقمند به رشته‌های خوشنویسی، گفت: خداوند انسان را با استعداد خلق کرده است و مهم است که این استعداد و توانایی را در خود پیدا کنیم و بتوانیم روی آن انرژی و وقت بگذاریم تا شکوفا شود. در هنر خوشنویسی اولین شاخصه صبوری و دقت است. عزیزان دانشجویی که در این مسابقات شرکت کردند و در ابتدای راه هستند کار را صبورانه ادامه دهند و از محضر اساتید بزرگ این هنر بهره ببرند تا به سرانجام مد نظر خود برسند. خوشنویسی هنر انفرادی و شخصی نیست بلکه نیازمند راهنمایی و تجربه بزرگان است.

برای مشاهده گزارش تصویری این خبر روی متن کلیک کنید.

هادی آقامیری داور رشته معرق و منبت سی‌وپنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور نیز در گفت‌وگو با مفدا بیان داشت: ۳۲ سال است در رشته‌های خوشنویسی و نقاشی بر روی چوب و بوم فعالیت می‌کنم و در نمایشگاهی که برگزار شده است آثار بسیار خوبی در این رشته می‌بینم که برخی در سطح حرفه‌ای هستند.

وی ادامه داد: این آثار در قالب‌های مشخصی و بر اساس آیات قرآن کریم کارشده است به نحوی که شرکت کنندگان آیات قرآن را به شکل معرق و منبت طراحی کرده است که کار بسیار زیبا و قشنگی است. برخی آثار به شکل حرفه‌ای کار شده است که این نشان دهنده توانمندی هنرمندان دانشجوی کشور است. من ایمان دارم آینده خوبی در انتظار این دانشجویان عزیز است.

آقامیری با بیان این‌که در این بخش ۲۵ اثر در رشته‌ ”معرق و منبت“ مورد ارزیابی هنری قرار گرفت، بیان داشت: از لحاظ فرم شناسی، مبانی کار و خلاقیت و نوآوری، تک تک آثار مورد توجه قرار گرفت و به توانمندی هر فردی بر اساس کاری که انجام داده است نمره داده شد که امیدوارم نمایشگاه‌های بعد با رفع کرونا به صورت منسجم تر برگزار شود.

این استاد رشته خوشنویسی روی چوب در توصیه به دانشجویان علاقمند به رشته‌های معرق و منبت، گفت: توصیه می‌کنم جوانان دانشجو که مخاطبان اصلی این رشته هستند در این مسیر بیشتر فعالیت کرده و انگیزه از خود نشان دهند و این فعالیت را جزء برنامه‌های روزانه و ماهانه خود قرار دهند. باید تلاش کنند تا این هنر را در برنامه‌های زندگی خود دخیل کنند زیرا زیبایی در هنر نهفته است و دانشجویان می‌توانند این زیبایی را در رفتارهای اجتماعی و جامعه بروز دهند.

وی اضافه کرد: هنرمندان و دوستداران این رشته را ادامه دهند و در این مسیر به صورت تفننی کار نکنند بلکه کودکان و نوجوانان را در حد توانایی خود آموزش دهند تا در این رشته، جامعه مولد، هنرمند، فرهنگی و با ارزش داشته باشیم. جامعه‌ای که از هنرش در زمینه‌های اقتصادی و شکوفایی اجتماعی استفاده شود زیرا این پتانسیل در هنر وجود دارد.

آقامیری در پایان کار با چوب را در رشته‌های منبت و معرق دارای هزینه دانست و گفت: این رشته کمی از دیگر رشته‌های خوشنویسی مانند خوشنویسی روی کاغذ، بوم و مقوا پر هزینه‌تر است زیرا خوشنویسی روی چوب و تهیه چوب‌های مختلف و ملزومات کار دارای هزینه بالا است، اما در مجموع این کار توام با عشق و عشق ورزی است و فردی که این عشق را دنبال کند باید هزینه آن را نیز بپذیرد. در این مسابقات و در این رشته، آیات قرآن با ترکیب زیبا با فرمی بسیار قشنگ از چوب بریده شده است و در سطحی چسبانده شده است. این چیدمان رگه‌هایی از چوب در کنار یکدیگر بسیار مهم است. چوب‌های استفاده شده از جنس راش، توسکا، گردو و عناب زمانی که در کنار هم قرار می‌گیرند فرمی زیبا را به خود اختصاص می دهد.

برای مشاهده گزارش تصویری دوم این خبر روی متن کلیک کنید.

گفتنی است سی‌وپنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور کار خود را ۱۲ بهمن ماه با برگزاری مسابقات رشته حفظ در بخش معارفی آغاز کرده است. اختتامیه این جشنواره با معرفی برگزیدگان اسفندماه جاری برگزار خواهد شد./انتهای پیام

کدخبرنگار: ۱۰۳۳۰

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.