چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰

نماز تجلی حقیقت و عبودیت

نماز

دوره آموزشی احکام نماز بیماران، در دانشگاه علوم پزشکی لرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مفدا، این برنامه با حضور ۱۰۲ نفر از پرستاران و کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان به صورت مجازی با تدریس حجت‌الاسلام والمسلمین چراغی دبیر ستاد اقامه نماز استان برگزار شد.
در پایان این برنامه با توجه به درخواست اکثریت حاضرین، مجددا این کارگاه در خصوص مطرح نمودن مطالب دیگری در این حوزه برگزار شود.

احکام وضوی جبیره

چیزی که با آن زخم و شکسته را می‏بندند و دوایی که روی زخم و مانند آن می‏گذارند جبیره نامیده می‏شود.

٣٢٤ اگر در یکی از جاهای وضو زخم یا دمل یا شکستگی باشد، چنانچه روی آن باز است و آب برای آن ضرر ندارد، باید به طور معمول وضو گرفت.

٣٢٥ اگر زخم یا دمل یا شکستگی در صورت و دستها است و روی آن باز است و آب ریختن روی آن ضرر دارد، اگر اطراف آن را بشوید کافی است. ولی چنانچه کشیدن دست تر بر آن ضرر ندارد، بهتر آن است که دست تر بر آن بکشد و بعد پارچه پاکی روی آن بگذارد و دست تر را روی پارچه هم بکشد. و اگر این مقدار هم ضرر دارد یا زخم نجس است و نمی‏شود آب کشید، باید اطراف زخم را به طوری که‏در وضو گفته شد، از بالا به پایین بشوید و بنابر احتیاط مستحب پارچه پاکی روی زخم بگذارد و دست تر روی آن بکشد. و اگر گذاشتن پارچه ممکن نیست‏شستن اطراف زخم کافی است و در هر صورت تیمم لازم نیست.

٣٢٦ اگر زخم یا دمل یا شکستگی در جلوی سر یا روی پاها است و روی آن باز است چنانچه نتواند آن را مسح کند باید پارچه پاکی روی آن بگذارد و روی پارچه را با تری آب وضو که در دست مانده مسح کند و بنابر احتیاط مستحب تیمم هم بنماید و اگر گذاشتن پارچه ممکن نباشد، باید بجای وضو تیمم کند و بهتر است‏یک وضو بدون مسح هم بگیرد.

٣٢٧ اگر روی دمل یا زخم یا شکستگی بسته باشد، چنانچه بازکردن آن ممکن است و زحمت و مشقت هم ندارد و آب هم برای آن ضرر ندارد، باید روی آن را باز کند و وضو بگیرد، چه زخم و مانند آن در صورت و دستها باشد، یا جلوی سر و روی پاها.

٣٢٨ اگر زخم یا دمل یا شکستگی در صورت یا دستها باشد و بشود روی آن را باز کرد، چنانچه ریختن آب روی آن ضرر دارد و کشیدن دست تر ضرر ندارد، واجب است دست تر روی آن بکشد.

٣٢٩ اگر نمی‏شود روی زخم را باز کرد ولی زخم و چیزی که روی آن گذاشته پاک است و رسانیدن آب به زخم ممکن است و ضرر و زحمت و مشقت هم ندارد،باید آب را به روی زخم برساند، و اگر زخم یا چیزی که روی آن گذاشته نجس است،چنانچه آب کشیدن آن و رساندن آب به روی زخم ممکن باشد بدون زحمت و مشقت،باید آن را آب بکشد و موقع وضو آب را به زخم برساند، و در صورتی که آب برای زخم ضرر دارد، یا آن که رساندن آب به روی زخم ممکن نیست‏یا زخم نجس است‏و نمی‏شود آن را آب کشید، باید اطراف زخم را بشوید و اگر جبیره پاک است‏روی آن را مسح کند، و اگر جبیره نجس است‏یا نمی‏شود روی آن را دست تر کشید،مثلا دوایی است که به دست می‏چسبد، پارچه پاکی را به طوری که جزء جبیره حساب شود، روی آن بگذارد و دست تر روی آن بکشد و اگر این هم ممکن نیست احتیاط واجب آن است که وضو بگیرد و تیمم هم بنماید.

٣٣٠ اگر جبیره تمام صورت یا تمام یکی از دستها فرا گرفته باشد باز احکام جبیره جاری و وضوی جبیره‏ای کافی است، ولی اگر معظم اعضای وضو را گرفته باشد، بنابر احتیاط، باید جمع نماید بین عمل جبیره و تیمم، اگر چه کفایت تیمم در این صورت بعید نیست.

٣٣١ اگر جبیره تمام اعضای وضو را گرفته باشد، باید تیمم بنماید.

٣٣٢ کسی که در کف دست و انگشتها جبیره دارد و در موقع وضو دست تر روی آن کشیده است می‏تواند سر و پا را با همان رطوبت مسح کند یا از جاهای دیگر وضو رطوبت بگیرد.

٣٣٣ اگر جبیره تمام پهنای روی پا را گرفته ولی مقداری از طرف انگشتان و مقداری از طرف بالای پا باز است، باید جاهایی که باز است روی پا را و جایی که جبیره است روی جبیره را مسح کند.

٣٣٤ اگر در صورت یا دستها چند جبیره باشد، باید بین آنها را بشوید. و اگر جبیره‏ها در سر یا روی پاها باشد، باید بین آنها را مسح کند. و در جاهایی که جبیره است باید بدستور جبیره عمل نماید.

٣٣٥ اگر جبیره بیشتر از معمول اطراف زخم را گرفته و برداشتن آن ممکن نیست، باید به دستور جبیره عمل کند، و بنابر احتیاط واجب تیمم هم بنماید واگر برداشتن جبیره ممکن است باید جبیره را بردارد، پس اگر زخم در صورت و دست است اطراف آن را بشوید و اگر در سر یا روی پاها است اطراف آن را مسح کند و برای جای زخم به دستور جبیره عمل نماید.

٣٣٦ اگر در جای وضو زخم و جراحت و شکستگی نیست، ولی به جهت دیگری آب برای همه دست و صورت ضرر دارد، باید تیمم کند و احتیاط مستحب آن است که وضوی جبیره‏ای هم بگیرد، ولی اگر برای مقداری از دست و صورت ضرر دارد چنانچه اطراف آن را بشوید کافی بودن بعید نیست، ولی احتیاط به تیمم ترک نشود.

٣٣٧ اگر جایی از اعضای وضو را رگ زده است و نمی‏تواند آن را آب بکشد یا آب برای آن ضرر دارد، اگر روی آن بسته است، باید به دستور جبیره عمل کند. و اگر معمولا باز است‏شستن اطراف آن کافی است.

٣٣٨ اگر در جای وضو یا غسل چیزی چسبیده است که برداشتن آن ممکن نیست، یا به‏قدری مشقت دارد که نمی‏شود تحمل کرد، باید به دستور جبیره عمل کند.

٣٣٩ غسل جبیره‏ای مثل وضوی جبیره‏ای است، ولی بنابر احتیاط واجب بایدآن را ترتیبی به جا آوردند نه ارتماسی.

٣٤٠ کسی که وظیفه او تیمم است، اگر در بعضی از جاهای تیمم او زخم یا دمل یا شکستگی باشد، باید به دستور وضوی جبیره‏ای، تیمم جبیره‏ای نماید.

٣٤١ کسی که باید با وضو یا غسل جبیره‏ای نماز بخواند چنانچه بداند که تا آخر وقت عذر او برطرف نمی‏شود، می‏تواند در اول وقت نماز بخواند. ولی اگر امید دارد که تا آخر وقت عذر او برطرف شود، احتیاط واجب آن است که صبر کند واگر عذر او برطرف نشد در آخر وقت نماز را با وضو یا غسل جبیره‏ای بجا آورد.

٣٤٢ اگر انسان برای مرضی که در چشم اوست موی چشم خود را بچسباند، باید وضو و غسل را جبیره‏ای انجام دهد، و احتیاط آن است که تیمم هم بنماید.

٣٤٣ کسی که نمی‏داند وظیفه‏اش تیمم است‏یا وضوی جبیره‏ای بنابر احتیاط واجب باید هر دو را بجا آورد.

٣٤٤ نمازهایی را که انسان با وضوی جبیره‏ای خوانده، صحیح است و بعداز آن که عذرش برطرف شد، برای نمازهای بعد هم نباید وضو بگیرد، ولی اگر برای آنکه نمی‏دانسته تکلیفش جبیره است‏یا تیمم هر دو را انجام داده باشد، باید برای نمازهای بعد وضو بگیرد.

روابط‌عمومی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی لرستان

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.