یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷

دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و برنده مدال برنز در دوازدهمین المپیاد علمی دانشجویان:

المپیاد علمی باعث ایجاد حس پویایی شده و دانشجویان را از تک‌بعدی بودن خارج می‌کند

بیاتی دارند مدال المپیاد علمی / سبزوار

ریحانه بیاتی دانشجوی سال ششم رشته پزشکی که در دوازدهمین المپیاد علمی دانشجویان موفق به کسب مدال برنز انفرادی در حیطه تفکر علمی در علوم پایه شد گفت: ترم سوم بود که با پیشنهاد اساتیدم پا به عرصه المپیاد علمی گذاشتم و جذابیت المپیاد زمانی برای من دوچندان شد که ایجاد حس پویایی و خارج کردن دانشجویان از تک‌بعدی بودن را لمس کردم.

مصاحبه خبرنگار و دبیر سرویس آموزشی پژوهشی مفدا سبزوار با دانشجوی برتر دوازهمین المپیاد علمی دانشجویان را با هم در ادامه می‌خوانیم:

خبرنگار مفدا: با سلام و تشکر بابت قبول مصاحبه و ضمن تبریک این موفقیت بزرگ، لطفا خودتان را معرفی کنید؟
ریحانه بیاتی هستم دانشجوی سال ۶ رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

خبرنگار مفدا: المپیاد علمی دانشجویی کشور در چه حیطه‌هایی برگزار می‌شود؟ شما در چه حیطه‌ای شرکت کردید و به چه مقامی دست یافتید؟

در حیطه‌های آموزش پزشکی- مدیریت نظام سلامت- کارافرینی- مطالعات میان رشته‌ای علوم انسانی و سلامت- تفکر علمی در علوم پایه - استدلال بالینی برگزار می‌شود و من در حیطه تفکر علمی در علوم پایه شرکت کردم و مدال برنز گرفتم

خبرنگار مفدا: چطور شد که به شرکت در المپیاد علاقمند شدید و توانستید این  مدال را کسب کنید؟

باید بگم همه چیز از ترم ۳ شروع شد که یکی از اساتیدم پیشنهاد شرکت در المپیاد را به من داد و مرا با المپیاد علمی دانشجویان آشنا کرد
در کل المپیاد برای من جذاب بود و دوست داشتم یک فعالیت جانبی در کنار درس خواندن داشته باشم
و حیطه علوم پایه هم چون مربوط به پژوهش و مقاله خواندن و بحث و تحلیل بود خیلی حس پویایی در من ایجاد می‌کرد
البته گفتنی است انتخاب حیطه در ابتدای کار خیلی سخت است چرا که همه حیطه‌های المپیاد علمی جذاب هستند
 

خبرنگار مفدا: آیا اولین بار است کا در المپیاد شرکت می کنید؟

من یک بار در ترم سه نیز شرکت کردم، اون سال حیطه علوم پایه به شدت برام سخت بود
سال بعد تصمیم گرفتم در حیطه مدیریت شرکت کنم، ولی باز هم برای من دشواری‌هایی را به همراه داشت
سال بعد یعنی ترم ۷ مجدد در حیطه علوم پایه شرکت کردم و موفق به کسب مدال برنز شدم
ترم ۹ و یا به عبارتی همین دوازدهمین دوره المپیاد هم دوباره در حیطه علوم پایه شرکت کردم و مجدد همان مدال برنز را کسب کردم

خبرنگار مفدا: در مورد چگونگی برگزاری این مسابقات توضیحاتی ارائه دهید؟

در حالت عادی یک آزمون غربالگری درون دانشگاهی تقریبا در بازه زمانی اواخر بهمن ماه برگزار می‌شود که در این مرحله دانشگاه‌های بزرگ ۱۰ نفر برای هر حیطه و دانشگاه‌های کوچک ۵ نفر برای هر حیطه ظرفیت دارند، سپس در اواخر فروردین ماه آزمون غربالگری کشوری برای این افراد معرفی شده برگزار و در نهایت ۹۰ نفر از هر حیطه در کل کشور انتخاب می‌شوند. این آزمون تستی و به صورت انفرادی برگزار می‌شود، این ۹۰ نفر در گروه‌های ۳-۴ نفره گروه بندی شده و در مدت زمان حدودی ۲ ماهه باید یک پروژه آماده نمایند و آن را در سایت المپیاد آپلود و بارگذاری نمایند، در مرحله بعد آزمون کشوری المپیاد برگزار می‌شود که گفتنی است در حیطه علوم پایه آزمون به صورت تشریحی و در مدت زمان ۷ ساعته برگزار می‌شود، مرحله بعدی المپیاد انتخاب ۱۰ گروه و انجام یک مینی پروژه در مدت زمان دو روز است و در نهایت بر اساس آزمون‌های صورت گرفته نفرات و گروه‌های برتر مشخص می‌شوند، ولی متاسفانه در دوره دوازدهم المپیاد علمی با توجه به شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا در کشور زمانبندی‌ و محل برگزاری آزمون‌ها مدام در حال تغییر بود و این شرایط را برای شرکت‌کنندگان سخت کرده بود
 

خبرنگار مفدا: ارزیابی شما از دوازدهمین دوره المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور چگونه بود؟ سطح علمی المپیاد را چطور دیدید؟

سطح دوازدهمین دوره المپیاد به مراتب بالاتر از دوره قبل بود و بر همین اساس سوالات مرحله دوم افزایش پیدا کرده و سخت‌تر شده بود. ولی در مجموع المپیاد جذاب و خوبی برای من بود

خبرنگار مفدا: برای خوانندگان ما بفرمائید با شرکت در المپیاد چه تجربیاتی را به دست آوردید؟ آیا شرکت در المپیاد را به دانشجویان توصیه می‌کنید؟

بله صددرصد دانشجویان را به شرکت در این رقابت علمی توصیه می‌کنم
و باید بگم به نظر من المپیاد علمی تجربه‌ای بسیار جذاب و قشنگ است که  باعث ایجاد حس پویایی شده و دانشجویان را از تک‌بعدی بودن خارج می‌کند و با حرکت نمودن در این مسیر با افراد جدید و خلاقی همراه می‌شوید که واقعا گرفتن ارتباط با آنها در زندگی ارزشمند خواهد بود 

خبرنگار مفدا: چالش‌هایی که با آن مواجه بودید چه بود و چطور با آنها برخورد کردید؟

خب در مرحله اول چطور خوندن برای المپیاد برای من به یک چالش تبدیل شده بود و واقعا نمیدونستم چطور باید خوند یا به عبارتی اصلا چی باید خوند، مخصوصا که حیطه علوم پایه رفرنس مشخصی نداشته و بر پایه مقالات است. ولی کم‌کم با آشنایی افرادی از دیگر دانشگاه‌ها و مدال آوران دوره‌های قبل تجربه از آنها کسب کردم. در ادامه راه متوجه شدم که برای کسب موفقیت در المپیاد باید همانند یک پژوهشگر فکر کرد چرا که خوندن حجم زیادی از مقالات نیاز به ممارست دارد. در مجموع ما یک گروه سه نفره بودیم که پس از خواندن، با یکدیگر به تحلیل می‌پرداختیم ولی منتور خاصی نداشتیم

خبرنگار مفدا: در آخر اگر پیشنهادی در جهت بهبود مراحل پیش از المپیاد یا مراحل دانشگاهی دارید بفرمائید؟

خب در این چند سالی که من شرکت کردم کمک مسئولین حیطه علوم پایه، دکتر کفعمی، دکتر خلیق، دکتر رئوفی و همکاری دیگر اساتید، جای تقدیر داشته چرا که این بزرگواران با تشکیل کلاس‌های مقدماتی و دادن اطلاعات پایه راجع به موضوعات، کمک شایانی به ما کرده است که در همین جا از آنها قدردانی می‌نمایم، ولیکن فردی که قبلا مسیر المپیاد را طی کرده و آشنایی کامل با بخش‌های مختلف المپیاد و علوم پایه داشته و به طرز تفکر پشت سوالات تا حدودی واقف است می‌تواند بسیار کمک کننده بوده و مثمرثمر باشد مسلما اگر چنین فردی در دانشگاه ما وجود ندارد بایستی از دیگر دانشگاه‌ها کمک گرفت و این را نیز باید گفت که قبل از برگزاری مرحله غربالگری، در دانشگاه ما هیچ کلاسی تشکیل نمی‌شود و دانشجویان انگیزه‌ای برای شرکت در المپیاد ندارند چرا که المپیاد واقعا پیچیده و سخت است. از مسئولین خواستار حمایت بیشتر جهت مشارکت حداکثری دانشجویان در المپیاد هستم و با پیدا کردن راه‌حلی مناسب و حمایت‌های بیشتر به این موضوع کمک نمایند و مقدمات برگزاری جلسات منظم بحث و تحلیل را برای دانشجویان به صورت گروهی فراهم نموده چرا که به نظر من این گروهی خواندن بسیار موثر خواهد بود

کد خبرنگار: ۳۶۰۳۰۱

خبرنگار: رومینا آسایش‌خواه دبیر سرویس آموزش پژوهشی

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.