دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۳

چگونه سیستم ایمنی خود را برای مقابله با کرونا تقویت کنیم

6affbc8a-9637-40dd-ad81-86db237cee59.jfif

در این دوران همه گیری ویروس کرونا، از ساده ترین و مهم ترین کار هایی که میتوانیم جهت کاهش احتمال ابتلا به بیماری انجام دهیم مصرف مواد غذایی کمک کننده به سیستم ایمنی بدن میباشد.

سیستم ایمنی وقتی با یک عامل بیماری زا برخورد میکند، پاسخ ایمنی میدهد سپس آنتی بادی هایی آزاد میکند که به آنتی ژنی که روی پاتوژن ها قرار دارد متصل میشود و باعث کشتن (از بین رفتن) عامل بیماری میشود. البته این تنها یکی از مکانیسم های مقابله با عوامل بیماری زاست. اما مواد غذایی که میتوانید خیلی راحت در بازار پیدا کنید و مصرف آن ها موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شوند را می‌توانید در پایین ببینید:
-زغال اخته: دارای نوعی فلاوونوئید به نام آنتوسیانین هست که خواص آنتی اکسیدانی دارد.
-شکلات تلخ: حاوی آنتی اکسیدانی به نام تئوبرومین میباشد که موجب به تقویت سیستم ایمنی میشود.
-زردچوبه: دارای ترکیبی به نام کورکومین میباشد که به تقویت سیستم ایمنی کمک میکند.
-ماهی های چرب مانند سالمون،تن ماهی و دیگر ماهی های چرب غنی از اسید های چرب امگا ۳ میباشند
-بروکلی: یمی از منابع ویتامین C میباشد، همچنین دارای آنتی اکسیدان های قوی مانند سولفورافان میباشد.یکی از موثر ترین مواد غذایی گیاهی که موجب به بهبود عملکرد سیستم ایمنی میشود.
-اسفناج: حاوی مواد مغزی و آمنتی اکسیدان هایی مانند فلاوونوئید ها،کاروتنوئید ها،ویتامین C و ویتامین E میباشد.
-زنجبیل: قابلیت ضد التهاب و آنتی اکسیدانی دارد.
-سیر: حاوی آلیسین میباشد.
-چای سبز: حاوی مقدار کمی کافئین میباشد.
-کفیر: حاوی باکتری هایی است که برای سلامتی مناسب است.اثرات ضد التهابی،آنتی اکسیدانی دارد.
-تخم آفتابگردان: منبع غنی از ویتامین E میباشد که آنتی اکسیدان نیز هست.
-بادام: یکی دیگر از منابع غنی از ویتامین E همچنین منیزیم و منگنز میباشد.
-پرتغال و کیوی: منبع بسیار خوبی برای ویتامین C هستند.
-قارچ:ح اوی پروتئین،ویتامین ها و مواد معدنی مناسب برای سیستم ایمنی میباشد.
-فلفل دلمه ای قرمز:برای کسانی که میخواهد از مصرف شکر اجتناب کنند مناسب میباشد و جایگزین خوبی برای ویتامین C  میباشد.
در بدن ما آنزیم هایی وجود دارد که وابسته به وجود روی هستند وکمبود آنها موجب به نقص سیستم ایمنی میشود.از غذاهایی که غنی از روی هستند میتوان لوبیا،دانه ها،آجیل،گوشت،مرغ و غذای دریایی را نام برد. اما ویتامین دیگری که موجب بهبود سلامتی روده و سیستم تنفسی میشود ویتامین A است.غذا هایی که غنی از ویتامین A هستند شامل هویج،سیب زمینی شیرین،اسفناج،بروکلی و فلفل دلمه ای قرمز میباشد.
همچنین سعی کنید روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بخورید زیرا مصرف آب به دفع سموم بدن کمک میکند، از دیگر جایگزین های آب میتوان آب میوه های طبیعی را نام برد.البته از مصرف نوشیدنی های گازدار و دارای قند زیاد پرهیز کنید. مصرف نمک را نیز بهتر است به حد اکثر ۵ گرم در روز کاهش دهید.
درواقع نه فقط در مقابله با کرونا، در بسیاری از بیماری های دیگر رعایت لایف استایل یا سبک زندگی سالم میتواند شما را در برابر ابتلا محافظت کند. در این میان خواب کافی نیز نباید فراموش شود. سعی کنید به اندازه مناسب یعنی بین ۶-۸ ساعت خواب شبانه داشته باشید. خواب کم یا زیاد، ریسک ابتلا به بسیاری بیماری ها مانند دیابت را افزایش میدهد، همچنین موجب به هم خوردن بالانس پروتئین میشود و این خود موجب تضعیف سیستم ایمنی شما میشود.

شیرین طهماسبی، تیم تحریریه سایت نشریه دانشجویی سلامتانه

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.