سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹

یادداشتی در اداره مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

کاهش ارتباطات واقعی و افزایش ارتباطات مجازی

ن ن

پیدایش فصل جدیدی در زندگی انسان‌ها در کنار ویروس کرونا و تجربه اجتناب‌ناپذیر سبک متفاوت زندگی، کاهش ارتباطات در دنیای واقعی و بیرونی، انجام بخش مهمی از فعالیت‌های روزمره و کاری از طریق اینترنت (مثل کلاس ها و کارگاه های مجازی، دورکاری‌ها، خریدهای اینترنتی) و ناتوانی در خروج از منزل و پرداختن به فعالیت‌های متفاوت، حضور اینترنت، تلفن‌های هوشمند و شبکه‌های مجازی را بیش از پیش به عضوی جدایی‌ناپذیر از زندگی هر کدام از ما تبدیل کرده است.

به گزارش مفدا مشهد، با توجه به سالروز جهانی سلامت، بهناز بیوکی، روانشناس اداره مشاوره در خصوص سلامت روان و فضای مجازی مطلبی را منتشر کرده است که می‌توان با خواندن آن تصمیمات جدیدی را گرفت، گسترش روز افزون استفاده از اینترنت و فضای مجازی و ناتوانی افراد در کنترل زمان استفاده از آن به گونه‌ای اعتیاد نوظهور تبدیل شده است معضلی که ابعاد متفاوت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده است. 

به نظر می‌رسد امروز بیش از هر زمانی باید کنترل و مدیریت استفاده از اینترنت و تلفن‌های همراه را جدی گرفته و مراقب عدم درگیری با  این شکل از اعتیاد باشید اما اعتیاد به اینترنت چیست و چه تفاوتی با مصرف زیاد اینترنت دارد؟

شاید بهترین تعریف برای اعتیاد به اینترنت استفاده بیمارگونه و وسواسی از اینترنت باشد که معیارهایی همچون تحمل و علائم کناره‌گیری از شاخصه‌های آن هستند ( گلدبرگ) به عبارت دیگر این اعتیاد نوعی وابستگی رفتاری است که با ناتوانی در کنترل تکانه های مرتبط با استفاده از اینترنت شناخته میشود. 

این اختلال نخستین بار در سال ۱۹۹۵ توسط ایوان گلدبرگ مطرح شد و در سال ۱۹۹۶ توسط یانگ گسترش یافت و با عناوینی متفاوتی مثل وابستگی رفتاری به اینترنت استفاده مرزی از اینترنت سوء استفاده از اینترنت و... معرفی شد. 

به طور کلی اعتیاد به اینترنت به دسته های مختلفی تقسیم شده است که رایج ترین آنها عبارت است از 

_اعتیاد به سایت های شرط بندی اینترنتی

_ عادتهای غیرقابل مقاومت به خرید آنلاین

_ بازی کردن افراطی در اینترنت

_ استفاده بیش از اندازه از شبکه‌های اجتماعی

بر اساس معیارهای انجمن روانپزشکی آمریکا چنانچه حداقل سه مورد از معیارهای هفت گانه زیر در طول یک دوره ۱۲ ماهه در فرد وجود داشته باشد تشخیص اعتیاد به اینترنت محتمل است

۱ تحمل_ این معیار به معنای صرف زمان بیشتر برای اینترنت به منظور رسیدن به رضایت هست 

۲ وجود دو یا چند علامت کناره گیری در طی دو روز در ماه که بعد از کاهش و یا ترک مداوم استفاده از اینترنت به وجود می‌آید این مسئله باید موجب بروز دردها رنج‌ها و یا اختلال در عملکرد اجتماعی فردی و یا آموزشی شود 

۳ از اینترنت به منظور تخفیف و یا اجتناب از علائم کناره گیری استفاده شود 

۴ از اینترنت اغلب در دوره‌های زمانی بیش از آنچه که در ابتدا مدنظر بود استفاده شود 

۵حجم قابل توجهی از وقت صرف فعالیت های مربوط به کاربری اینترنتی شود 

۶ به خاطر استفاده از اینترنت از فعالیت های مهم اجتماعی شغلی و یا تفریحی دست کشیده و یا کاسته شود 

۷فرد به دلیل استفاده مفرط از اینترنت خطر فقدان روابط مهم شغل فرصت های آموزشی و شغلی را بپذیرد

برای درک بیشتر اهمیت پرداختن به این مسئله لازم است تا به گوشه‌ای از پیامدهای اعتیاد به اینترنت اشاره کنیم پژوهش های متفاوت همبستگی بالا بین انواع اختلالات روانی، رفتاری و جسمی  و اعتیاد به اینترنت را تایید کرده‌اند افسردگی احساس گناه و اضطراب، انزوا، ناتوانی در اولویت بندی و یا برنامه‌ریزی، نوسان خلق، احساس تنهایی، مشکل در تمرکز، اهمال کاری، عصبانیت و ترس و بی قراری هنگام دوری از اینترنت، فوبی اجتماعی و افزایش افکار خودکشی از جمله مشکلات رایج افرادی با اختلال اعتیاد به اینترنت است سردرد بی خوابی خشکی چشم اضافه وزن و یا کاهش وزن نیز از علائم جسمانی اعتیاد به فضای مجازی است

درمان اعتیاد به اینترنت 

۱ به نظر می رسد برای شروع هر گونه تغییر آگاهی و پذیرش قدم های اول در تغییر است برای درمان اعتیاد به اینترنت باید بتوانید این مشکل را در خودتان بپذیرید باور کنید که به خود آسیب میزنید و انگیزه تغییر و ترک اعتیاد را در خود پیدا کنید ۲ جستجوی درونی و خودآگاهی گامی مهم برای ترک هرگونه اعتیاد از جمله اعتیاد به اینترنت است دلیل اصلی و زیربنایی اعتیاد خود را جست و جو کنید وجود افسردگی اضطراب عدم اعتماد به نفس در کار یا روابط اجتماعی و سایر مشکلات پایه‌ای که منجر به گذراندن وقت بیشتر در فضای مجازی می‌شود را بیابید.. و در این مسیر از روانشناس و یا درمانگر حرفه ای کمک بگیرید

۳برای ایجاد انگیزه جهت ترک اعتیاد به اینترنت به پیامدهای این اعتیاد فکر کنید و آنها را روی کاغذ یادداشت کنید

۴ نحوه و مدت زمان استفاده از اینترنت را بررسی کرده و با ذکر جزئیات  روی کاغذ یادداشت کنید با کمک یک برنامه ریزی روزانه و استفاده از سیستم تشویق شخصی خود را به برنامه نوشته شده متعهد کنید برای این منظور دور شدن از محرک ها می تواند کمک کننده باشد نظیر خاموش کردن نوتیفیکیشن ها دور بودن از تلفن همراه در مواقعی که لازم به انجام دادن کار دیگری است خاموش کردن مودم بستن و خارج شدن از گروه ها و کانال های غیر ضروری. همچنین استفاده از نرم افزارهای زمان سنج برای یادآوری و کنترل زمان استفاده از اینترنت بسیار موثر است. 

۵ استفاده از فعالیتهای بدنی و ورزش با بالا بردن سطح سروتونین در درمان اعتیاد به اینترنت بسیار موثر است

۶ استفاده از دارو درمانی و روان درمانی جهت کاهش اضطراب افسردگی و بهبود اعتماد به نفس و عزت نفس نقش مهمی در کاهش اعتیاد به اینترنت دارد

۷ ارتباط با خانواده و دوستان را افزایش دهید تماس واقعی با افراد در دنیای دنیای بیرونی و برقراری ارتباط سالم و موثر و تلاش جهت بهبود بخشیدن به روابط وابستگی فرد را به فضای مجازی کاهش خواهد داد.

خبرنگار: حمید دهقانیان

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.