به گزارش مفدا، دبیرخانه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی با ارائه گزارشی از عملکرد سال ۱۳۹۹، از اعتباربخشی و بازنگری رشته های مختلف علوم پزشکی خبر داد.
بررسی تقاضای تاسیس رشته محل و توسعه رشته ها و ارزیابی رشته های فعال از جمله فعالیت های این دبیرخانه بوده است و در سال ۹۹ رشته مقاطع مختلف از کاردانی تا دکتری در رشتههای علوم پایه از جمله ۳ رشته کاردانی، ۴۲ کارشناسی، ۸۶ کارشناسی ارشد و ۷۶ دکتری تخصصی ارزیابی کارشناسی شده و به شورای گسترش و سایر مراجع ذیربط ارسال شدند.
ارزیابی وضعیت اجرای برنامههای آموزشی دایر در دانشگاهها جهت تمدید مجوز و فعالیت ۵ رشته، ارزیابی گزارشات ارزیابی و موافقت با راهاندازی تعداد ۳۳ رشته/ مقطع علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی به شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی و ارزشیابی و برنامهریزی رشته محلهای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر اقدامات این دبیرخانه است.
۲۳ جلسه کمیته تدوین آیین نامه و استانداردهای اعتباربخشی دوره های آموزشی رشتههای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی به منظور اصلاح و اعمال پیشنهادات دریافتی از سوی کمیسیون ملی اعتبار بخشی، هیاتهای بورد و سایر صاحبنظران برگزار شد.
کمیته اعتبار بخشی دبیرخانه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی به تدوین راهنمای اخلاقی اعتبار بخشی رشتههای علوم پایه پزشکی، تدوین راهنمای ارزیابی درونی و ارزشیابی بیرونی رشتههای اعتبار بخشی علوم پایه، تدوین فرم های ارزیابی درونی در فرایند اعتبار بخشی رشته های علوم پایه پزشکی و نهایی سازی استانداردهای اعتبار بخشی رشته های علوم پایه پزشکی و ارسال برای تصویب در کمیسیون عالی اعتبار بخشی اقدام کرد.
بازنگری برنامه های آموزشی به عنوان یکی از اقدامات دبیرخانه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی است که در سال ۹۹ به بازنگری ۱۳ برنامه آموزشی با مشارکت هیات های بورد و ارسال به دبیرخانه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی اقدام شد. در همین زمینه ۱۱ جلسه کمیته کارشناسی بازنگری برنامه های درسی برگزار شد.
وضعیت و چالشهای رشتههای مختلف مانند تکنولوژی اطاق عمل، میکروب شناسی مواد غذایی، سالمند شناسی و ژورنالیسم پزشکی، پرستاری، بهداشت باروری، هوشبری، و مقوله اهدای عضو با حضور دبیران بورد مربوطه و ارائه راهکارهای لازم بررسی شد.
برنامه ریزی برای تقویت آموزش مجازی، کاربرد تکنولوژی و ابزارهای شبیه سازی و مباحث آینده پژوهی در بازنگری برنامه های آموزشی، انجام امور مربوط به ۱۲ برنامه آموزشی به زبان انگلیسی، بررسی برنامههای ارائه شده از سوی کمیته تطبیق برنامههای آموزشی بین المللی از دیگر فعالیتهای دبیرخانه بود.
اخذ دیدگاه های انجمنهای علمی در خصوص ارتقا برنامه های آموزشی، بررسی طرحهای تحقیقاتی راجع به نگاشت و ارتقا وضعیت رشتهها ارائه شده از سوی انجمن های علمی، بازنگری آئین نامه دوره تکمیلی آزمایشگاه و برنامه آموزشی این دوره، تهیه چک لیست مربوط به پروژه بازنگری برنامه های آموزشی مبتنی بر توانمند سازی در سه رشته پایلوت نیز انجام شد.
به گزارش مهر، دبیرخانه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی در حوزه آزمون های نیز در طراحی و نهایی سازی سوالات توسط هیاتهای بورد در ۸۴ رشته آزمون کارشناسی ارشد ۱۳۹۹ و ۶۷ رشته آزمون کتبی دکتری تخصصی ۱۳۹۹ مشارکت داشته است.
انجام امور مربوط به اعضای هیات علمی علوم پایه و تعهدات خاص دانش آموختگان مقاطع تحصیلات تکمیلی و تهیه فهرست رشته های متناظر بالینی و نیز رشته های متناظر در وزارت علوم برای عضویت در هیاتهای ممتحنه و ارزشیابی رشتههای علوم پایه و تدوین دستورالعمل پیشنهادی برای تشکیل گروه های آموزشی حوزه بهداشت و توانبخشی از دیگر اقدامات این دبیرخانه است. انتهای پیام
کدخبرنگار:۱۰۲۲۰
ارسال نظر