دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰

به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی؛

باید به روابط عمومی و کارکردهای آن، بهتر و منطقی‌تر نگاه کرد

زابل

کار روابط عمومی تسهیل و خدمت به مدیریت است نه مدیر. برای آنکه محور اساسی کار روابط عمومی کسب منافع برای کل سازمان است نه برای شخصی که در رأس هرم سازمانی قرار گرفته است. بنابر این باید به روابط عمومی و کارکردهای آن، بهتر و منطقی تر نگاه کرد. دراین صورت است که روابط عمومی می‌تواند در سازمان موفق عمل کند.

به گزارش مفدا، روابط عمومی مدون و برنامه‌ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است، روابط عمومی بعنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی کارکنان دارند بهمین دلیل توجه ویژه به روابط عمومی، بعنوان نهادی که می تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است.

انچه اهمیت دارد این است که کار روابط عمومی تسهیل و خدمت به مدیریت است نه مدیر. برای آنکه محور اساسی کار روابط عمومی کسب منافع برای کل سازمان است نه برای شخصی که در رأس هرم سازمانی قرار گرفته است. بنابر این باید به روابط عمومی و کارکردهای آن، بهتر و منطقی تر نگاه کرد. دراین صورت است که روابط عمومی میتواند در سازمان موفق عمل کند.

نظام های تعاونی نمیتوانند نسبت به تحولات ارتباطی، اجتماعی و اقتصادی بی تفاوت باشدو رشد تعاونی ها نیز در گرو راهکار هایی است که یکی از این راهکار ها حضوری موثر و توانمند در جوامع اطلاعاتی و دسترسی به حجم وسیعی از این اطلاعات است.

این دسترسی در قالب روابط عمومی ها و ابزار های ارتباطی امکانپذیر است که می تواند به شکلی جامع این حضور را برجسته سازد. اما چگونگی این حضور نیز بدون داشتن پشتوانه های علمی محقق نخواهد شد.

بهرحال نگاه حاضر به روابط عمومی و جایگاه روابط عمومی در کشور با اجرایی شدن این توجهات میتواند گام‌های بلندی را در حرکت روبه رشد نظام ارتباطی و روابط عمومی درکشور بردارد و این حرفه و فن تخصصی را در جایگاه و مرتبه و منزلت واقعی خویش قرار دهد. در واقع می‌توان گفت روزملی ارتباطات و روابط عمومی می‌تواند نقطه عطفی را در توسعه و تحول واحدهای روابط عمومی در ایران ایجاد کند.

اصطلاح روابط عمومی، ترجمه واژه انگلیسی open Relations برای اولین بار در ایالات امریکا در اتحادیه راه آهن بکار برده شد ودر ایران اولین بار در شرکت نفت بکار رفته و دفتری در آن شرکت ایجاد شد. روابط عمومی را در زبان عربی «العلاقات العامه» ترجمه کرده اند. تعاریف گوناگونی از روابط عمومی از سوی صاحبنظران،

کارشناسان و مؤلفان کتاب های این رشته بیان شده است از جمله: رکس هارلو از پیشقدمان روابط عمومی در جهان می‌گوید: روابط عمومی دانشی است که به وسیله آن سازمان ها آگاهانه می کوشند، بر مسئولیت اجتماعی خویش عمل کنند تا بتوانند، تفاهم و پشتیبانی کسانی راکه برای توسعه اهمیت دارد، به دست آورند.

دراین باره انجمن روابط عمومی کشور آلمان می‌گوید: روابط عمومی، تلاش آگاهانه و قانونی به منظور تفاهم و استقرار اعتماد و شناخت متقابل با عموم، براساس تحقیق علمی و عملی صحیح و مستمر، میسر است.

انجمن جهانی روابط عمومی نیز گفته: روابط عمومی بخشی از وظایف مدیریت سازمان است و عملی ممتد، مداوم و طرح‌ریزی شده است که از طریق آن افراد و سازمان‌ها می کوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی راکه با آنها سرو کار دارند، به دست آورند.

تاریخچه روابط عمومی از ابتدای تاریخ بشر تا کنون همواره افراد هوشمندی بوده‌اند، که این شناخت را در جهت ارتقای خود با دیگران بکار گرفته اند و نوعی روابط عمومی را در کارهایشان اعمال کرده اند. در تمامی دوره های دموکراسی از جمله از جمهوری روم گرفته تا نظام کنونی، رساله ها، مقاله ها، سخنرانی ها و دیگر قالب های خطابه به قصد سلطه به افکار عمومی بکار گرفته شده اند.

البته کشور ها و نهادهای غیر دموکراتیک هم، این ابزار ها رابه خدمت گرفته‌اند، اما در جایی‌که امکان بحث و انتقاد وجود ندارد، امکان تعالی به سوی گفت و شنود نیز که ما آنرا وظیفه روابط عمومی در مسئولانه‌ترین و جامع‌ترین شکل اجتماعی اش مرتبط می‌دانیم، نمی‌تواند وجود داشته باشد.

بطور مسلم فعالیت‌های روابط عمومی همیشه دو طرفه است اما در جامعه دموکراتیک افراد درتغییر، تفسیر و بحث درباره پیام‌هایی که دریافت می‌دارند، آزادانه می‌توانند درصورت تمایل با پیام‌های دریافتی مخالفت کرده و عکس‌العمل دلخواه خودرا نشان دهد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.