شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱

کاری از سرویس آموزشی پژوهشی مفداگراش :

عکس نوشت / راهکارهای مقابله با اضطراب امتحان

گراش

اضطراب امتحان در حد بهینه موجب بالارفتن بازدهی دانشجویان می شود ولی وقتی از حد طبیعی بالاتر رود ، عملکرد دانشجو را مختل می کند ، اما این مشکل هم مثل هر مشکل دیگری، راه حل دارد.

سرویس آموزشی پژوهشی مفداگراش ، با توجه به آغاز امتحانات دانشجویان ،  عکس نوشت " راهکارهای مقابله با اضطراب امتحان " را منتشر کرد.

مسئله اضطراب به علت و شکل‌های گوناگون به‌وجود می‌آید. برخی از اضطراب‌ها علل خاص و مشخصی دارند و برخی از آنها علل واضحی ندارند، برخی بسیار شدید هستند و برخی خفیف‌تر بروز می‌کنند. مسلماً بسته به اینکه علت اضطراب مشخص باشد یا نه یا میزان و درجه آن چقدر باشد روش‌هایی که باعث کاهش اضطراب می‌شوند، متفاوت خواهد بود. اضطراب در بعضی شرایط و مواقع امری طبیعی است اما اگر به‌صورت احساس فراگیر نگرانی یا وحشت درآید بیماری تلقی می‌شود. اضطراب امتحان در حد بهینه موجب بالارفتن بازدهی دانشجویان می شود ولی وقتی از حد طبیعی بالاتر رود ، عملکرد دانشجو را مختل می کند ، اما این مشکل هم مثل هر مشکل دیگری، راه حل دارد.

1-  برنامه‌ریزی

بارها کارشناسان مختلف بر تهیه جدول زمان‌بندی برای روز قبل از امتحان تاکید کرده‌اند. اما کمتر دانشجویی پیدا می‌شود که این مساله را جدی بگیرد.

گذشته از مواردی که دانشجویان خواندن کل درس را به شب قبل از امتحان موکول می‌کند، مواردی هم هستند که مطالب درسی یاد گرفته شده‌. به دلیل زمان‌بندی غلط و دوره ناصحیح در ذهن به هم می‌ریزد و فرد نمی‌تواند در امتحان نمره خوبی بگیرد.

در یک جدول زمان‌بندی صحیح باید دقت کافی به استراحت و تفریح هم داده شود. در چنین برنامه‌ای مواردی که باید روز قبل از امتحان دوره شوند، به دقت نوشته می‌شوند و سپس بر اساس شدت سختی مرتب می‌شوند.
با این روش احتمال پاسخ دادن به اکثر سوالات بخش‌های ساده بالاتر می‌رود و شما نمره بالاتری کسب خواهید کرد. بدون آنکه لازم باشد با اضطراب یادگیری و یادآوری نکته‌های دشوار دست و پنجه نرم کنید!

2- استراحت

در برنامه‌ریزی برای درس خواندن در روز قبل از امتحان باید فاصله‌های زمانی خاصی برای استراحت کردن در نظر گرفته شود. البته بهتر است فاصله این استراحت‌ها بر اساس سختی یا آسانی مطلب مورد مطالعه تنظیم شود. استراحت‌هایی که برای روز قبل از امتحان در نظر گرفته می‌شوند باید هم برای ذهن و هم برای جسم موثر باشد. استراحت صحیح باعث می‌شود که تمرکز شما از دست نرود و در ضمن خستگی خود به عاملی برای تشدید اضطراب‌تان تبدیل نشود.

3-  خواب راحت

۷ ساعت خواب کامل برای فعالیت مناسب بدن امری حیاتی است. در واقع مهم نیست چه ساعتی می‌خوابید یا چه ساعتی از خواب بیدار می‌شوید. مهم این است که وقتی می‌خواهید مطالب درسی را دوره کنید کاملاً هوشیار باشید و تمرکز کافی داشته باشید.

4-  تغذیه سالم

غذاهای مملو از ویتامین و پروتئین همیشه بهترین انتخاب هستند. مصرف میوه و سبزیجات تازه ذهن را فعال نگه می‌دارد و همین مساله باعث یادگیری بهتر و کاهش اضطراب می‌شود.

5- تمرکز فکری

روز قبل از امتحان هر چیز را که باعث حواس‌پرتی می‌شود کاملاً کنار بگذارید. توجه به هر اتفاق بزرگی در اطراف باعث از بین رفتن تمرکز شما می‌شود. وقتی تمرکزی روی درس وجود ندارد اضطراب خود به خود به وجود می‌آید.

6-  مثبت‌اندیشی

وقت خود را با افرادی بگذرانید که به شما روحیه می‌دهند یا به قولی انرژی مثبتی به شما می‌دهند. اصولاً هر وقت فکری منفی به سراغ شما آمد فوراً همان فکر را به شکل مثبت تغییر دهید و با صدای بلند برای خود تکرار کنید.
7-  آرامش

قبل از دوره کردن هر مطلب جدید نفس عمیق بکشید و سعی کنید ذهن خود را از هر فکر دیگری پاک کنید. در ضمن در پایان جدول زمان‌بندی که برای خود تهیه کرده‌اید زمانی را برای قدم زدن در هوای آزاد در نظر بگیرید. این کار باعث می‌شود قبل از امتحان فردا احساس آرامش عمیقی به شما دست دهد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.