دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸

به قلم سارا آقایی؛

دوست داشتن خود

دوست

جامعه به ما یاد می‌دهد که ارزشمان در بت‌های فرهنگی‌مان است، تکنولوژی، جوانی، قدرت، پول، جذابیت و روابط عاشقانه، وقتی ارزش خود را بر مبنای دنیای بیرونی قرار دهیم، هیچوقت نمی‌توانیم خود را دوست داشته باشیم.

منتقد درونیمان ما را در افکاری مثل «من کافی نیستم، به اندازه کافی ندارم، به اندازه کافی کار نمی‌کنم» و از این قبیل غرق می‌کند.احساس کمبودها هیچوقت تمامی ندارند، هربار که هدفی به ما نزدیک می‌شود یا به چیز بزرگی دست پیدا می‌کنیم، غریزه‌مان به ما پیشی می‌گیرد تا هدایتمان کند.

دوست‌ داشتن خود مهمترین تصمیم زندگی‌ هر کدام از ما است، تعهد به دوست داشتن و پذیرفتن خود تصمیمی است که بر بقیه تصمیم‌های زندگیمان اثر می‌گذارد، این تصمیم به طور مستقیم بر کیفیت روابط، کار، وقت آزادمان، ایمانمان و آینده‌مان نیز اثر می‌گذارد.

راه کارهای علمی و مفید برای دوست داشتن خود

باید در کنار دوست داشتن، بزرگترین منتقد خود نیز باشید

زمانی که خودمان را دوست بداریم راحت‌تر می‌توانیم جنبه‌های منفی خود را بپذیریم، پس قبل از هر چیز به خودتان عشق بورزید و مطمئن باشید که قادر به انجام دادن سخت‌ترین کارها در جهان هستید.

پذیرش دردها

هیچکس انسان کامل و عالی نیست و بعضی از ما در مورد دوست داشتن خود دچار درگیری هستیم و نمی توانیم خوش بین باشیم اما افرادی در دنیا وجود دارند که اصلاً به قسمت‌های منفی زندگی خود توجه نمی کنند و همیشه در حال شکرگزاری هستند اما آیا بهترین کار این است که در شرایط سخت هم به خودمان انرژی مثبت بدهیم تا بتوانیم ارتعاشات مثبت را جذب کنیم؟

حقیقت این است که خوش بینی بی‌انتها یک دروغ بزرگ است و گاهی اوقات افراد در بدترین شرایط سعی دارند که به خودشان دروغ بگویند یا نیازهای خود را نادیده بگیرند که این اصلا کار درستی نیست. همه ما در درون خود بخش های تیره‌ای داریم که نیاز به مراقبت دارد و گاهی اوقات دچار درد و رنجش می‌شود.

 نادیده گرفتن این قسمت و تغذیه نکردن آن باعث می شود که از لحاظ ذهنی آسیب ببینیم. باید با خودتان صادق باشید و سعی کنید خطا های گذشته خود را ببخشید و از آن ها شرمنده نباشید و این موضوع را قبول کنید که گاهی اوقات احساسات منفی مثل حسادت، خشونت تنفر و غیره به انسان غلبه می کند و سعی کنید که در سکوت این احساس را در آغوش بگیرید و پذیرای آن ها باشید. 

دریچه قلب خود را باز کنید

باید درد ها را بپذیرید و بعد از خودتان سپاسگزاری کنید. می‌توانید بعد از پذیرش درد ها از خودتان تقدیر و تشکر به عمل بیاورید. پذیرش جریان‌های مختلف زندگی و معایب شما یکی از چیزهایی است که می تواند عشق شما را نسبت به خودتان افزایش دهد و البته این حدی بالاتر از خود دوست داشتن می‌باشد.

برای خودتان وقت بگذارید

برای فکر کردن و نوشتن وقت بگذارید. هر روز وقت بگذارید و روی درونتان تمرکز کنید. با ۵ دقیقه مدیتیشن و ۵ دقیقه نوشتن در صبح‌ها شروع کنید. کم‌کم این زمان را افزایش دهید.

 برای اینکه ذهنتان را آموزش دهید مثبت‌تر باشد، از تایید کردن استفاده کنید، با خودتان به شادی صحبت کنید. علایقتان را گسترش دهید.

چیزهای جدیدی را امتحان کنید. یک زبان جدید یاد بگیرید. جاهایی بروید که قبلاً نرفته‌اید. کارهایی انجام دهید که قبلاً نکرده‌اید. شما حق دارید زندگی فوق‌العاده‌ای داشته باشید، به یاد داشته باشید که فقط یک‌بار فرصت زندگی دارید، ورزشی را پیدا کنید که دوست دارید. غذاهایی را کشف کنید که برایتان مفید است. یک روز دست از تکنولوژی بردارید و وقتتان را به کارهایی بگذرانید که به شما حس زنده بودن می‌دهند.

شکرگزار باشید

ذهن خود را به شکرگزاری عادت دهید، شکرگزاری یک استعداد است که می‌تواند زیبایی‌های زیادی از زندگی را به شما نشان دهد، حتی در مورد خودتان نیز شکرگزار باشید. 

کاری را انجام دهید که احترام و افتخار بر می‌انگیزد

در فعالیت‌هایی که سطح شما را پایین می آورد، شرکت نکنید. به افراد سمی اجازه ورود به زندگی‌تان را ندهید. خودتان را دوست داشته باشید و اجازه دهید که با انجام کارهای بزرگ شکوفا شوید. 

سارا آقایی/مفدا لرستان

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.