سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

به قلم سارا آقایی؛

چگونه مراقبه کنیم؟

سلامت

اعتقاد کافی به یک کار باعث می‌شود، تمام اجزای جسم و روح دست به دست هم دهند تا آن کار را به طور بی‌نقص انجام دهند.

همه ما نام مدیتیشن و یا مراقبه را بارها شنیده‌ایم و درباره‌ی فواید آن توصیه‌های بسیاری خوانده‌ایم، اما احتمالا اکثر ما برای امتحان کردن آن اقدامی نکرده‌ایم.

مراقبه:

مراقبه به معنای تمرکز ذهن در بدن است؛ به طوری که با استفاده از این روش، تمرکز فرد به درون وی کشیده می‌شود و اجزای بدن خود را در حالت آرامش قرار می‌دهد. این روش به عنوان یک شیوه بسیار عالی برای تقویت قوای تمرکز و تجسم و همچنین درمان بیماری‌های مختلف شناخته شده است. مزایای فوق العاده این روش باعث شده تا محبوبیت زیادی در سرتاسر جهان پیدا کند.

مدیتیشن در حقیقت به رفتاری گفته می‌شود که شما تمام اتفاقات و درگیری‌های ذهنتان را کنار می‌گذارید و سعی می‌کنید ذهن را از همه چیز خالی کنید. در واقع روی هیچ چیز تمرکز می‌کنید. این مراقبه ساده تنها ۱۰ دقیقه وقت لازم دارد و بهتر است صبح ها بعد از بیدار شدن و شب ها قبل از خواب انجام دهید.

گام اول، مکانی برای انجام مراقبه:

لازم است تا سکوت را در مکانی که قصد انجام این کار را دارید، مهیا نمایید. قرارگیری در کانون انرژی‌های خوب و مثبت مثل قبله (کعبه) می‌تواند گزینه‌ای خوب باشد و انرژی مثبت بیشتری را به سوی ما روانه کند.

همچنین سطحی تقریبا نرم برای نشستن انتخاب کنید که روی آن راحت باشید و از لحاظ فیزیکی، اذیت نشوید.

به طور کلی سعی کنید یک قسمت از خانه را برای خودتان انتخاب کنید و فضای اختصاصی خودتان بدانید، جایی که در آن احساس آرامش کنید.

گام دوم، تمرکز کنید:

وقتی که اعتقاد کافی به انجام یک کار داشته باشید، تمام اجزای جسم شما به کمک روحتان دست به دست هم خواهند داد تا آن کار را به طور بی‌نقص انجام دهید.

چشمانتان را ببندید و سعی کنید آرام باشید. اتفاقاتی که فکرتان را درگیر کرده را در ذهن بیاورید و بدون اینکه بخواهید به جزییاتش فکر کنید به کناری ببرید. حالا نفس های عمیق‌تر بکشید و روی صدای دم و بازدمتان تمرکز کنید فقط صدای نفستان را گوش دهید و به آن فکر کنید. تمام کاری که در مراقبه باید انجام دهید دور کردن فکرهای روزمره و کنار زدن آنهاست. باید تمرکز کنید که هیچ فکری در ذهنتان نباشد.

گام سوم، عمیقتر شوید:

همانطور که به صدای دم و بازدمتان فکر می کنید (با چشمان بسته) بالای سرتان را ببینید یعنی انگار از بالا خودتان را نگاه می‌کنید. همزمان صدای نفس کشیدنتان را هم گوش کنید حالا نگاهتان را به سمت پایین بیاورید. به جریان دم و بازدم فکر کنید به مسیری که اکسیژن‌ها طی می‌کند از لحظه‌ای که وارد بینی می‌شود و گردشی که در بدن دارند، وقتی که وارد قلب می‌شود و تبدیل به کربن دی اکسید می‌شوند و تا زمانی که از بینی خارج می‌شوند. با این جریان همراه شوید بیشتر روی آن فکر کنید ببینید که شش‌هایتان را سبک و پر از هوا می‌شود مغزتان را ببینید که با اکسیژن تازه می‌شود و کربن‌دی‌اکسیدی که خارج می‌شود.

علاوه بر اینکه تمرکز خود را روی نفس کشیدن‌تان هدایت می‌کنید، لازم است تا اندیشه خود را روی حرکات منظم و حساب شده بدنتان تنظیم کنید. بسیاری از افراد حرفه‌ای در این زمینه، حتی صدای فعل و انفعالات بدن خود را نیز می‌شنود و آنچنان در عمق بدنشان فرو می‌روند که آرامش درونی بسیاری پیدا می‌کنند.

برای افزایش تمرکز بر بدن خود، انگشتان دست را به گونه‌ای قرار دهید که تماسی با یکدیگر نداشته باشند. همچنین سعی کنید به ریتم ضربان قلب توجه داشته باشید و آرامش بیشتری از آن بگیرید. دستان شما باید نقش چشم‌هایتان را بازی کنند و چشم‌هایتان باید گوش شوند تا صداهای آرامش بخش درون بدنتان را با قوه تخیل بشنوند و ببینند.

کلام پایانی

‍ در هر لحظه، درب ورود به آن لحظه را بیابید و در آن باشید، برای مثال اگر در حال گوش کردن به موسیقی هستید، تماما گوش فرا دهید، از صدا آگاه باشید، فقط دریافت کنید و اجازه دهید امواج موسیقی از درون شما عبور کند، گوش کردن یکی از درب های ورود به لحظه ی حال است که همیشه در دسترس ماست؛ از فکر در مواقع ضروری استفاده کنید نه اینکه خود را برده‌ی افکار کنید.

حواس پنج گانه درب های بسیار خوبی برای ورود به لحظه ی حال هستند، چون جسم همیشه در حال است، بر خلاف ذهن که شرطی شده تا افکار گذشته یا فکر به آینده را با خود حمل کند و مدام به آنها پرش کند.

کیفیت مراقبه را می توان به هر کاری و هرچیزی در هر لحظه از زندگی افزود، چون این یک کیفیت درونی است، این انرژی توجه و حضور محض ماست که در صورت وقوع، تجربیات شگفت انگیزی مانند خلاقیت‌های آنی، شهود، خرد و عشق برای انسان رخ خواهد داد.

کد خبرنگار:۵۸۰۱۰۱

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.