یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱

نشست معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با دبیر و کارکنان شورای مرکزی انضباطی وزارت بهداشت برگزار شد؛

تاکید بر اهمیت استقلال حوزه انضباطی/  دانشجو، شورای انضباطی را پناهگاه خود بداند

جلسه شورای کمیته انضباطی با دکتر لاری

نشست دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با دبیر و کارکنان شورای مرکزی انضباطی وزارت بهداشت برگزار شد. در این نشست ضمن اشاره به اهمیت حفظ استقلال حوزه انضباطی بر رعایت حقوق دانشجویان در مقام متخلف تاکید شد به نحوی که دانشجویان شورای انضباطی را پناهگاه خود بدانند.

به گزارش مفدا این نشست روز یکشنبه ۲۱ شهریور ماه در سالن شهید احدی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با حضور دکتر حسینی آهنگری مشاور معاون فرهنگی و دانشجویی و دکتر وحید صرامی دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان علوم پزشکی و کارکنان این دبیرخانه برگزار شد.

صرامی در این نشست به ارائه گزارشی از عملکرد این دبیرخانه پرداخت و با اشاره به ارزیابی سالیانه دبیرخانه شوراهای انضباطی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: بر اساس این ارزیابی، شوراهای انضباطی دانشگاه‌های علوم پزشکی به ۵ رتبه عالی، خوب، متوسط، ضعیف و غیرقابل قبول تقسیم شده‌اند. دانشگاه‌هایی که نمره آنها در ارزیابی بین ۱۰۰۰ تا ۹۰۰ باشد در رتبه عالی قرار می‌گیرند، دانشگاه‌هایی که نمره ۹۰۰ تا ۸۰۰ می‌گیرند، حائز رتبه خوب می‌شوند، دانشگاه‌هایی که نمراتشان بین ۸۰۰ تا ۶۰۰ باشد متوسط، دانشگاه‌هایی که امتیاز بین ۶۰۰ تا ۵۰۰ دریافت کنند ضعیف و دانشگاه‌هایی که نمره زیر ۵۰۰ بگیرند، غیر قابل قبول محسوب می‌شوند.

وی در ادامه توضیح داد: اخیراً ارزیابی‌هایی سال ۹۶ تا ۹۹ را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم و تفاوت چشمگیری در رتبه‌های عالی مشاهده شده است. تراکم دانشگاه‌ها در رتبه خوب در سال ۹۸ به رتبه عالی در سال ۹۹ منتقل شده و تعداد دانشگاه‌های ضعیف‌ها نیز کم شده‌اند و این تغییرات نشان از ارتقاء کیفی شوراهای انضباطی دانشگاه‌ها دارد؛ ذکر این نکته ضروری است که در سال کرونایی ۹۹ تعداد پرونده‌ها افت کرد و از طرفی دقت رسیدگی به پرونده‌ها افزایش یافت.

صرامی با اشاره به اینکه میانگین امتیازها در سال ۹۹ ارتقاء پیدا کرده و نسبت به سال‌های ۹۷ و ۹۸ رشد داشته‌ایم، بیان داشت: در طی سال‌های اخیر شاخص‌های ارزیابی بازبینی شده‌اند و همه ساله تغییراتی در راستای ارتقاء کیفیت ارزیابی ایجاد می‌شود. ما هر سال به سمت کیفی شدن شاخص‌ها رفته‌ایم و علیرغم سخت‌تر شدن و کیفی‌تر شدن شاخص‌ها، امتیازها افزایش پیدا کرده و این نشان از ارتقاء کیفیت عملکرد همکاران ما در دبیرخانه شوراهای انضباطی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دارد.

دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت همچنین درباره آموزش‌های انضباطی به دانشگاهیان اظهار داشت: این آموزش‌ها برای دانشجویان جدید الورود، اعضای هیات علمی، همکاران حوزه‌ دانشجویی و ناظمه‌های خوابگاه‌ها اجرا می‌شود و به منظور آگاه شدن دانشگاهیان نسبت به حوزه انضباطی و کم عارضه کردن چالش‌های حوزه دانشجویی انجام می‌شود. البته در سال ۹۹ در این شاخص با کاهش روبرو بودیم چون آموزش‌ها در دوران کرونایی یا برگزار نشدند و یا به صورت غیرحضوری بودند.

وی یکی از مهمترین شاخص‌های ارزیابی شوراهای انضباطی دانشگاه‌ها را شاخص رضایتمندی دانشجویان محکوم از حوزه انضباطی دانشگاه دانست و گفت: علیرغم اینکه با لحاظ شدن این شاخص مخالف‌هایی صورت گرفت اما آن را لحاظ کردیم چرا که برایمان مهم بود که دانشجویی که مساله انضباطی پیدا می‌کند باید حق و حقوقش رعایت و احترامش حفظ شود. برای اجرای این بخش از ارزیابی، همکاران ما در ستاد با دانشجویانی که پرونده محکومیت داشتند تماس گرفتند و درباره نحوه برخورد و رعایت شدن حقوقشان با آنها صحبت کردند و الحمدلله بر خلاف پیش بینی‌ها در این بخش از شاخص با افزایش روبرو بودیم به این معنی که رضایت دانشجویان محکوم از حوزه انضباطی رو به افزایش بوده است.

صرامی در پایان با تأکید بر اهمیت استقلال شورای انضباطی خاطر نشان کرد: احترام به استقلال شوراهای انضباطی چه در ستاد چه در دانشگاه‌ها بسیار مهم است؛ هم دانشجویان و هم مدیران و مسؤولان دانشگاه باید برای استقلال شورا احترام قائل باشند و به خصوص گرایش‌های سیاسی را در امور انضباطی دخالت ندهند. از این بابت جا دارد از شما به خاطر احترام و استقلالی که برای حوزه انضباطی قائل بودید تشکر کنم و امیدوارم این نگاه ادامه پیدا کند و رو به رشد باشد.

دانشجو باید احساس کند که حقوقش حتی در جایگاه متخلف مهم است

در ادامه این جلسه دکتر لاری به ایراد سخنانی درباره حوزه انضباطی پرداخت و این حوزه را دارای اهمیت خاص دانست و اظهار داشت: شورای انضباطی یکی از بخش‌های مهم دانشگاه است که اگر عملکرد مثبت و خوبی داشته باشد فضای دانشگاه آرام و ساکت است و اگر بد عمل کند دانشگاه به هم می‌ریزد؛ با این حال زیاد در مرکز توجه نیست.

وی با تقدیر از عملکرد مثبت دکتر صرامی به عنوان دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: شورای مرکزی انضباطی همواره به دنبال تحول بوده و در بسیاری از فعالیت‌ها از جمله رتبه‌بندی و لحاظ کردن کلان مناطق آمایشی جزو بخش‌های پیشرو در معاونت بوده و جلوتر از بقیه بخش‌های معاونت عمل کرده است.

معاون وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه رتبه‌بندی باعث افزایش انگیزه در دانشگاه‌های ضعیف و ایجاد امید در دانشگاه‌های قوی می‌شود، گفت: وقتی دانشگاهی کار خود را به بهترین نحو انجام دهد و احساس کند زحماتش دیده و سنجیده شده امیدوار می‌شود و دانشگاه‌های دیگر هم برای رشد و ارتقاء موقعیت خود در رتبه‌بندی انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند.

لاری با اشاره به اهمیت توجه به شاخص رضایت دانشجویان محکوم از حوزه انضباطی خاطر نشان کرد: اینکه رضایت دانشجویان خدمت گیرنده از حوزه انضباطی در رتبه‌بندی لحاظ شده نشان از این دارد که چقدر رعایت حقوق دانشجو مهم است؛ قطعاً لحاظ کردن این شاخص کار راحتی نبوده اما باعث می‌شود دانشجو احساس کند حتی در جایگاه متخلف حقوقش مهم است و احترامش حفظ می‌شود و این قطعاً در طولانی مدت در ارتقاء جایگاه شورای انضباطی و رضایت دانشجویان تاثیر مثبت دارد.

وی با اشاره به آموزش‌هایی که در حوزه انضباطی به دانشجویان ارائه می‌شود، بیان داشت: اگر این امکان فراهم شود که آموزش‌ها به سمت آموزش‌های موردی برود هم تأثیر و هم جذابیت بیشتری خواهد داشت. بهتر است دانشجویان بدانند که در فضای جدید دانشگاهی و خوابگاهی چه تهدیدها و خطراتی وجود دارد؛ مثلا اگر در پرونده‌ای دانشجویی مورد سوءاستفاده در فضای مجازی قرار گرفته، پرونده او با حفظ حریم شخصی به دانشجویان جدید آموزش داده شود؛ به این ترتیب دانشجویان ارتباط بهتری با شورای انضباطی برقرار می‌کنند و آنجا را برای خود یک پناهگاه قلمداد می‌کنند و حس می‌کنند که شورای انضباطی جایی است که می‌توانند در آن احقاق حق کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه پیشنهاد داد:‌ اگراین امکان فراهم شود که در برخی پرونده‌ها برای دانشجوی خاطی تنبیهات اخلاقی و فرهنگی در نظر گرفت، تأثیر حکم بیشتر می‌شود؛ مثلا حضور در فعالیت‌های فرهنگی یا جهادی به جای تنبیه آنها در نظر گرفته شود و یا اگر آن دانشجو هنری دارد از هنر او در پیشبرد امور دانشگاه استفاده شود. اگر بشود دستورالعملی برای این نوع تنبیه‌ها در نظر گرفت شاید حرکت موثر و مفیدی باشد.

در ادامه این جلسه حسین همتی، سیده مریم مصطفوی و محسن فشی همکاران دبیرخانه شورای مرکزی انضباطی نیز به بیان نظرات و پیشنهادت خود درباره عملکرد شورا، ارزیابی شوراهای انضباطی دانشگاه‌ها و اطلاع رسانی در زمینه قوانین انضباطی و حقوق دانشجویان پرداختند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.