سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷

دبیرشورای صنفی مقطع دستیاران دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با مفدا :

افزایش سنوات تحصیلی دانشجویان دکتری تخصصی امری ضروری است

1

دبیر شورای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر کارگروه آموزش گفت: یکی از پیشنهادات لازم برای بهبود مشکلات آموزشی دستیاران ودانشجویان PHD‏، لزوم افزایش سنوات تحصیلی دانشجویان دکتری تخصصی است که باید از طریق پرداخت کمک هزینه‌های تحصیلی محقق شود.

 دکتر امیررضا اسفندیاری رزیدنت چشم پزشکی بیمارستان فارابی و دبیر شورای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر کارگروه آموزش در گفت وگو با خبرنگار مفدا گفت: یکی از پیشنهادات لازم برای بهبود مشکلات آموزشی دستیاران ودانشجویان PHD‏، لزوم افزایش سنوات تحصیلی دانشجویان دکتری تخصصی است که باید از طریق پرداخت کمک هزینه‌های تحصیلی محقق شود.

وی گفت: مشکلات در حیطه آموزشی که بلندمدت یا کوتاه مدت است را می‌توان در سه حیطه دانشگاه، مجلس و وزارت بهداشت تعریف و دسته‌بندی کرد اما مهم‌ترین مشکلاتی که در حیطه آموزشی داریم، موضوع تعهدنامه‌های محضری رزیدنت‌هاست و اینکه این تعهدها در بسیاری از موارد غیراخلاقی و غیرانسانی است اما خوشبختانه دکتر لاری معاون سابق فرهنگی ودانشجویی وزارت بهداشت یکسری تغییراتی دراین خصوص اعمال کردند اما به نظر  می‌رسد باز هم باید نسبت به این تعهدنامه‌های محضری اصلاحات بیشتری اعمال کرد.

اسفندیاری گفت: موضوع تخلفات مدیر گروه‌های آموزشی و سرپیچی برخی از این افراد از دستورات و آیین‌نامه‌ها از جمله دیگر مسائل حیطه آموزشی است و متأسفانه هیچ عنصری برای کنترل قدرت مدیر گروه‌های آموزشی وجود ندارد و خیلی مواقع این مدیر گروه‌های آموزشی از دستورات و قوانین آیین‌نامه‌ها سرپیچی می‌کنند و تخلفاتی مرتکب می‌شوند که مطابق با شرایط قانونی نیست و این موضوع باعث اذیت و آزار دستیاران می‌شود چرا که هیچ قدرتی وجود ندارد که جلوی این اتفاق را بگیرد.

دبیر شورای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین بر لزوم اصلاح موضوع ارزشیابی اساتید تاکید کرد و گفت: ارزشیابی اساتید سیستم بسیار ناکارآمدی دارد و در حال حاضر در خیلی از مواقع، استاد، ارزشیابی خود را به دست دانشجو می‌سپرد و استاد انتظار دارد دانشجو، برگه‌های ارزشیابی را پر کند و خیلی این ارزشیابی‌ها جدی گرفته نشود و نظارت دقیقی روی این موضوع وجود ندارد. متاسفانه ارزشیابی استانداردی نسبت به این موضوع وجود ندارد که ما بتوانیم بر مبنای آن اساتید را ارزیابی کنیم.

او با اشاره به اینکه متأسفانه هنوز موضوع شرح وظایف رزیدنت‌ها مشخص و شفاف نیست، خاطر نشان کرد: ما هیچ شرح وظایف شفاف، روشن و متقنی برای رزیدنت‌ها نداریم که باید در این راستا چاره‌ای اندیشیده شود. همچنین کوریکولوم‌های آموزشی باید اصلاح و بازنگری شود چرا که این کوریکولوم‌ها شفاف و مشخص نیست و باید در کارگروه‌های تخصصی مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

دبیر کارگروه آموزش شورای مرکزی شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی وزارت بهداشت اظهار کرد: همچنین کیفیت برگزاری کلاس‌های آموزشی در سطح دانشجویان دکتری قابل قبول نیست و بعضا برخی اساتید به جای تدریس در کلاس وارائه مطالب عمیق آموزشی،  اقدام به ارائه درس صرفا از طریق برگزاری سمینار می‌کنند که این موضوع به کیفیت آموزشی لطمه می‌زند. ضمن اینکه خیلی از امکانات وتجهیزات آموزشی و دستگاه‌های موجود قدیمی است.

اسفندیاری گفت: یک مشکل دیگری  که باید تلاش کنیم در مسیر رفع آن اقدام کنیم و هم‌پوشانی زیادی در حیطه آموزشی و  درمانی دارد، این است که سالهای تحصیل یک دستیار یا رزیدنت باید به عنوان یک امتیاز برای وی تعلق گیرد تا بتواند برای تاسیس مطب در آینده با کسب این امتیازات به میزان فعالیت در دوران رزیدنتی، اقدامات لازم راانجام دهد که البته در این مسیر سازمان نظام پزشکی و مسوولان در وزارت بهداشت جلسات متعددی انجام داده‌اند و درحال پیگیری این موضوع هستیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین باید حق جراحی و حق اشعه رزیدنت‌ها در رشته‌های مرتبط  بر اساس آیین نامه پرداخت شود در صورتی که این کار درحال حاضر محقق نمی‌شود و باید این مساله در کارگروه‌های تخصصی مورد ارزیابی و پیگیری قرار گیرد. همچنین در مسیر برخوردهای خشونت آمیز علیه کادر درمان که در برخی موارد انجام می‌شود باید با شفاف سازی وتعریف آیین نامه مشخصی در این راستا، برای رفع این مشکل نیز قوانینی تعریف شود.

انتهای پیام

کدخبرنگار:۱۰۲۲۰

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.