سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۰

به قلم سارا آقایی، مفدا لرستان؛

یادداشت/ معجزه ی تاب آوری

تاب آوری

تاب آوری معجزه‌ای است که ما را به زندگی عادی برمی‌گرداند. اگر این ویژگی و توانایی را در خود تقویت کنیم، بعد از تجربه رنج‌ها و غصه‌ها، فشارها، شکست‌ها و تلخی‌های زندگی می‌توانیم دست‌ها را به زانو بگیریم و دوباره از جا بلند شویم. تاب آوری کمکمان می‌کند زخم‌ها را التیام ببخشیم و لحظه‌ها را شادتر و آرام‌تر زندگی کنیم.برای درک بهتر تاب آوری، بد نیست ابتدا تعریف آن را یاد بگیریم.

تاب آوری چیست؟

تاب آوری نوعی ویژگی درونی است که به آدم‌ها اجازه می‌دهد پس از تجربه ناملایمات به زندگی عادی بازگردند، قوی‌تر و توانمندتر از گذشته. آنها به‌جای اینکه اجازه دهند سایه شکست و ناکامی روی زندگی‌شان بیفتد و اراده آنها را مخدوش کند، راهی برای برخاستن از خاکسترها پیدا می‌کنند.

تاب‌آوربودن یعنی داشتن انعطاف لازم برای بازگشتن به حالت عادی. کسی که این ویژگی را در خود دارد و آن را تقویت می‌کند، کسی است که با ناامیدی، شکست و سختی روبه‌رو می‌شود؛ اما می‌تواند همه‌چیز را طوری کنترل کند که بازگشت به روند عادی زندگی ممکن شود.

مصیبت‌ها، حوادث، فقدان‌ها و اتفاقات ناخوشایند از زندگی آدم‌ها دور نمی‌مانند. کسی که تاب آوری را به‌خوبی می‌شناسد و آن را در خود تقویت می‌کند از همه اینها می‌گذرد و در کشاکش روزهای سخت زندگی دوام و تاب می‌آورد.

افراد تاب آور:

 رفتارهای تاب آورانه به افراد کمک می‌کند تا بر تجارب منفی چیره شوند و حتی آنها را به تجارب مثبت در خودشان تبدیل کنند. افراد تاب آور توانایی ترمیم ضربه‌های روانی وارد شده به آن‌ها و فائق آمدن بر سختی را دارند.

افراد تاب آور همچنین، نسبت به موقعیت، آگاه و هشیارند، احساسات و هیجان‌های خود رامی شناسند، بنابراین از علت این احساسات نیز باخبرند و هیجان‌های خود را به شیوه سالم مدیریت می‌کنند. از سوی دیگر احساسات و رفتارهای اطرافیانشان را نیز درک می‌کنند و در نتیجه بر خود، محیط و اطرافیانشان تأثیر مثبتی می‌گذارند می‌پذیرند که، موانع بخشی از زندگی هر انسان است.

عواملی که به تاب آوری بیشتر کمک می‌کنند عبارتند از:

روابط نزدیک با خانواده و دوستان

نظرمثبت از خود و اعتماد به توانایی‌ها و نقاط قوت خود

توانایی مدیریت هیجانات قوی و تکانشی

مهارت‌های بهتر حس مسائل و ارتباط خوب

احساس کنترل

خود را به عنوان یک انسان منعطف دیدن نه به عنوان یک قربانی

مقابله با استرس از راه سالم و اجتناب از راهبردهای مقابله‌ای مضر مانند اعتیاد به مصرف مواد مخدر

کمک به دیگران

یافتن معنایی مثبت در زندگی خود با وجود وقایع دشوار و مشکلات.

توصیه‌هایی جهت تاب آوری

تقویت عزت نفس

پژوهش ها نشان می دهد عزت نفس نقش مهمی در کنار آمدن با استرس‌های زندگی دارد. چنانچه به توانمندی‌های خود باور داشته باشید، در مقابله با مشکلات بسیار مؤثرتر عمل می‌کنید.

معنا و هدف در زندگی

 افرادی که در زندگی هدف مشخصی ندارند و معنای مهمی برای زندگی خود نیافته اند، با هر سختی و مشکلی، از هم می‌پاشند و انگیزه خود را از دست می‌دهند.

توسعه ارتباطات

 داشتن روابط عاطفی و اجتماعی محکم، عامل بسیار مهمی در سلامت روان انسان به شمار می‌رود و هنگام بروز بحران‌های زندگی پشتوانۀ بسیار مفیدی محسوب می‌شود.

انعطاف پذیری

زندگی یعنی تغییر، اگرنسبت به تغییرات زندگی منعطف نباشید همواره در بیم و هراس باقی می‌مانید و توانایی مواجه شدن با آن را از دست می‌دهید.

خوشبین باشید

 نگاه واقع بینانه توأم با مثبت اندیشی سبب می‌شود درک مناسبی از مسئله داشته باشید و به شیوه‌ای متناسب عمل کنید.

دلبستگی‌های مثبت ایجاد کنید

 مشارکت در یک یا چند فعالیت سرگرم کننده سالم، عضویت در گروه‌های مذهبی، حضور در باشگاه ورزشی، کلاس‌های هنری و انجمن‌های علمی و مانند آن موجب می‌شود به هنگام وجود مشکل آرامش خود را بازیابید.

سارا آقایی/مفدا لرستان

sendComment

    commentHint
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.