سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵

به مناسبت سال‌روز وفات حضرت فاطمه معصومه (س)؛

امام رضا(ع): اگر کسی خواهرم «عارفاً بحقّها» زیارت کند بهشت برای او ثابت است

حضرت فاطمه معصومه

امام صادق(ع) فرمودند: «آگاه باشید بهشت هشت در دارد که سه در آن به سوی قم است. بانویی از فرزندان من در آن‌جا وفات می‌کند که نامش فاطمه(س) دختر موسی(ع) است. همه شیعیان ما به شفاعت او وارد بهشت می‌شوند.»

به گزارش مفدا فسا، حضرت معصومه (س) دختر امام موسی کاظم(ع) و نجمه خاتون است که در اول ذیقعده سال ۱۷۳ هجری قمری در شهر مدینه متولد شد.

از القاب معروف ایشان می‌توان به: معصومه، کریمه اهل بیت، طاهره، حمیده، بَرَّه (نیکوکار)، رشیده، تقیه، نقیه، رضیه، مرضیه، سیده، اُخت الرضا ، صدیقه کبری اشاره کرد.

جعفر مرتضی عاملی می‌نویسد: «حضرت معصومه (س) در راس قافله‌ای ۲۲ نفری متشکل از علویان و برادران و خواهران امام رضا (ع) برای دیدار با آن امام همام رهسپار ایران گردید و در میانه راه بیمار گشت. برخی از محققان معتقدند که حضرت معصومه (س) در ساوه، مسموم شد و سپس با حالت بیماری وارد قم شد. و پس از مدت کوتاهی به شهادت رسید.»       

روز رحلت حضرت معصومه دهم ماه ربیع الثانی سال ۲۰۱ ق. است. پس از رحلت حضرت معصومه (س) زنان آل سعد بی بی فاطمه معصومه (س) را غسل دادند و کفن کردند. سپس جسم مطهر آن حضرت به باغ موسی بن خررج (محل فعلی حرم مطهر ایشان) برده شد.

با توجه به زمان ولادت حضرت معصومه (س)، سن مبارک آن حضرت هنگام وفات ۲۸ سال بوده است.

آیت‌الله میرباقری بر این باور است: «به نظر می‌‏رسد اتصال ایشان به امام رضا (ع) چیزی شبیه اتصال حضرت زینب کبرا (س) به سیدالشهداست و موضع‏‌گیری تاریخی آن حضرت همانند موضع‌‏گیری زینب‏‌کبرا (س)ست که مکمل موضع‏‌گیری امام حسین (ع) بوده، مکمل حرکت و موضع‏‌گیری امام رضا (ع) است.»

وی می‌افزاید: «یکی از کارهای حضرت، هجرت ایشان است که به دنبال هجرت امام رضا (ع) و به منظور ادامه حرکت ایشان انجام گرفت و منشأ تحولات عظیم تاریخی شده است. لذا بسیاری از مصادر و منابعی که شما برای تحلیل شخصیت فاطمه معصومه (س) نیاز دارید، مصادیقی‌ست که نسبت به امام رضا (ع) در تاریخ آمده است و بیان‌کننده‌ی نوع حرکت و موضع‌گیری امام رضا (ع) و وضعیت آن زمان است. در آن اوضاع بار محوری بر دوش امام رضا (ع) و در درجه‌ی دوم و بعد از آن معصوم، بار اصلی بر دوش فاطمه معصومه (س) است که‏ با آن حرکت عظیم و هماهنگی‌ هایی که نیازمند یک تحول عظیم است همراه شده‌‏اند.»

وی معتقد است: «تحقیقات میدانی به شما در این زمینه به‌شدت کمک می‌‏کند در این‌که جامعه تشیع، بر محور فاطمه معصومه (س) شکل گرفته، حوزه‌ی عملیه و علما در این سرزمین جمع شده‌اند، محدثان و روّات دوام پیدا کردند، حال اگر چه قبل از هجرت ایشان هم قم ویژگی خاص داشت ولی دوام و بقا و محوریت یافتن آن بر تشیع علوی بعد از هجرت آن حضرت به قم بوده است.»

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.