شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹

به قلم سارا آقایی؛

چرا بخشش؟

بخشش

بخشش ابزاری است که به‌وسیله‌ی آن با آنچه در گذشته انجام داده‌ایم، روبه‌رو می‌شویم.

بسیاری از مردم می پندارند بخشیدن و گذشت کردن معادل ضعف و شکست است. یعنی اگر کسی را که باعث رنجش ما شده است ببخشیم، به معنای آن است که با دستان خودمان حریف زورگو و قلدر مقابلمان را در بازی زندگی برنده اعلام کرده‌ایم.

 این در حالی است که گذشت کردن و بخشیدن نیاز به شجاعت و توان بسیار بیشتری نسبت به نگه داشتن خشم و غضب دارد. یکی از چالش‌های مهم، در زندگی هر شخصی بخشیدن و کنار آمدن با اشتباهات خودش است.

در این مقاله یاد می‌گیریم چگونه خود را ببخشیم و به خودمان فرصتی دوباره بدهیم، تا انتها با ما همراه باشید.

چرا ببخشش؟

بخشیدن رها شدن از احساسات شدیدی است که به حوادث گذشته چسبیده است. حادثه همچنان در ذهن باقی می ماند، اما دیگر احساس خشم، هراس، تلخی و مرارت یا کاستی احساس نمی‌شود. بخشیدن فارغ شدن از احساس رنجش و دلخوری و گذشت کردن از یک گناه است.

بخشش به معنی توانایی ادامه زندگی، با وجود آسیب است، بی‌آنکه در دام آن آسیب گرفتار شویم؛ بخشش یعنی نگذاریم آسیب ما را بشکند و اجازه ندهیم کسانی که به ما آسیب زده‌اند، به هویت و زندگی‌مان شکل دهند.

خودمان را ببخشیم:

بخشش به‌هیچ‌وجه کار راحتی نیست اما مطمئن باشید ارزشش را دارد. بخشیدن دیگران در برخی موارد واقعا غیرممکن است اما سخت‌تر از آن، بخشیدن خودتان است.

 هیچ انسانی بی‌نقص نیست و به احتمال زیاد شما هم خطاهایی مرتکب شده‌اید که به‌خاطرشان احساس گناه و شرم می‌کنید. حمل‌کردن این احساسات منفی، انرژی جسمی و روحی شما را می‌گیرد و بیشتر از کار نادرستی که انجام داده‌اید، به شما آسیب می‌زند. 

چند راهکار:

 روی احساسات خود تمرکز کنید

یکی از اولین گام ها برای بخشش خود تمرکز بر روی احساسات است، بنابراین قبل از هر عملی باید خود را تأیید کنید و به خود فرصت شناسایی احساسات و پذیرش آن را دهید.

 در مورد خطایتان با دیگران صحبت کنید

در مورد اشتباه خاصی که مرتکب شده‌اید و آسیبی که به‌وجود آورده است، صحبت کنید. درمیان‌گذاشتن اشتباهات‌تان با بقیه به شما یادآوری می‌کند که همه اشتباه می‌کنند. ما معمولا فکر می‌کنیم در رنجی که می‌کشیم، تک‌وتنها هستیم اما این فقط التیام را دشوارتر می‌کند. اعتراف‌کردن به آنچه انجام داده‌ایم، از انکار، سرکوبی، چشم‌پوشی و فراموشی اشتباه‌مان نیز جلوگیری می‌کند.

 انتظارات غیرواقع‌بینانه را بشناسید

بیشتر ما تعدادی قوانین ناخودآگاه در ذهن‌مان داریم که به ما می‌گوید باید چگونه رفتار کنیم اما بسیاری از آن قوانینی که آنها را در کودکی فراگرفته‌ایم و درواقع اصلا در موردشان فکر نکرده‌ایم، در بیشتر مواقع واقع‌بینانه نیستند.

 آسیب را شناسایی کنید

درک کنید که احساسات آزاردهنده، افکار گناه‌آلود و استرسی که با فکرکردن به خطایتان به سراغ شما می‌آید، درواقع همان چیزی است که باعث می‌شود احساس بدی پیدا کنید، نه کاری که ۲ دقیقه یا ۱۰ سال قبل انجام داده‌اید. مشکل اصلی، واکنش امروز شما نسبت به گناهی است که قبلا مرتکب شده‌اید. این عادتی است که باید ترک شود.

 به هر اشتباه به عنوان یک تجربه نگاه کنید

نگاه کردن به "اشتباهات" به عنوان یک تجربه، کلید حرکت سریعتر و مداوم در آینده است. به خود یادآوری کنید که با استفاده از ابزار و دانش موجود در آن زمان، بهترین کار ممکن را انجام داده‌اید. این کار به شما کمک می‌کند که خود را بخشیده و به آینده فکر کنید.

 مسئولیت پذیر باشید

قبل از هر اقدامی، مسئولیت کارهای خود را بپذیرید. تحقیقات نشان می‌دهد پذیرش مسئولیت اقدامات اولین گام برای بخشیدن خود است زیرا می‌توان به شکل منطقی و عاقلانه احساسات منفی را از خود دور کرد.

 با منتقد درونی خود گفتگو کنید

با نوشتن می‌توان به درک منتقد درونی کمک کرد تا به خود دلسوزی برسید. این کار همچنین می‌تواند به شما در شناسایی الگوهای فکری که باعث ناتوانی در بخشش می‌شود کمک کند. لیستی از ویژگی‌ها، نقاط قوت و مهارت‌هایی را که دوست دارید داشته باشید را تهیه کنید و هنگامی که اشتباهی مرتکب شدید با اعتماد به نفس آن را تقویت کنید.

پشیمانی را در نظر بگیرید

احساس ندامت و پشیمانی اصلا موضوع بدی نیست. همه انسان‌ها مرتکب خطا می‌شوند. اما مهم است که بعد از احساس پشیمانی به دنبال راه حلی برای بهبود احساسات خود باشید.

 به دنبال اصلاح اعمال باشید

یکی از روشهای مهم در ارتباط با رفع احساس گناه از اشتباه، اصلاح اعمال است. برای اصلاح رفتار خود می‌توانید روش‌های مختلفی را در پیش بگیرید مانند عذرخواهی، جبران اشتباه و رفتارهایی که کارهای شما را ترمیم و اصلاح می‌کنند.

کد خبرنگار:۵۸۰۱۰۱

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.