چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵

مسوول انجمن آمادگی جسمانی وزارت بهداشت:

داوران همایش مجازی ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت از تجربه و دانش فنی بالایی برخوردار هستند

آغاز داوری رشته آمادگی جسمانی المپیاد ورزش‌های همگانی مجازی دانشگاه های علوم پزشکی کشور

مسوول انجمن آمادگی جسمانی وزارت بهداشت گفت: تمامی داوران به کارگرفته شده در دومین همایش مجازی ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت از داوران مجرب و دارای دانش فنی وتخصص بالایی هستند، از این رو سطح فنی مسابقات بالا بود.

به گزارش مفدا، دومین همایش مجازی ورزش‌های همگانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه‌های علوم پزشکی بزرگداشت شهدای دانشجو در ۹ رشته‌ ورزشی شامل رشته آنلاین (دارت) و ۸ رشته‌ آفلاین در رشته‌های ورزشی آمادگی جسمانی، هنرهای فردی، دوچرخه‌سواری، روپایی، طناب‌زنی، فریزبی، لیوان چینی، هدف‌زنی والیبال، برگزار شد.

از تعداد ۲ هزار و ۷۳۸ دانشجویی که در این همایش در رشته‌های مختلف شرکت کرده‌اند، ۱۰۸۴ نفر دانشجوی پسر و مابقی دختر بودند و خوشبختانه مشارکت دانشجویان علوم پزشکی در این رویداد ورزشی با توجه به ایام شیوع کرونا، قابل قبول و ستودنی بود.

دکتر آزیتا سلیمی، زهرا کوچکی، معصومه یوسفی، شهناز خلیل پور، اقدس اشک ریز، مبینا هاشمی و شاه محمدی داوران رشته آمادگی جسمانی در بخش دختران و پدرام امیدی، فرشاد خسروانی، علی برجلو و محمد رضا بهرامی داوران این رشته ورزشی در بخش پسران بودند که کارقضاوت فیلمهای ارسالی را برعهده داشتند.

همچنین در رشته طناب زنی این دوره از همایش مجازی، یک هزار و ۱۰۸ شرکت کننده از دانشگاه‌های علوم پزشکی مشارکت کردند که از این تعداد ۷۹۷ نفر دانشجویان دختر  ومابقی را پسران تشکیل دادند.

برای آگاهی از سطح فنی مسابقات آمادگی جسمانی این دوره از المپیاد در بخش دختران گفت وگویی با فاطمه نوروزی مسوول انجمن آمادگی جسمانی وزارت بهداشت انجام دادیم که در پی می‌آید:

سطح فنی این دوره از مسابقات را  نسبت به دوره گذشته چطور ارزیابی می‌کنید؟

سطح فنی این دوره از مسابقات نسبت به ادوار گذشته از کیفیت بالایی برخوردار بود و خوشبختانه دانشجویان علوم پزشکی در این رشته حرکات ورزشی خود را باکمترین خطا و با بهترین شکل انجام دادند.

خوشبختانه تمامی داوران ما چه در این دوران و چه دوران قبل از افراد باتجربه فدراسیون همگانی و انجمن امادگی جسمانی می‌باشند که زیر نظر مسئول فنی دکتر آزیتا سلیمی فیلم‌ها با دقت مورد قضاوت قرار گرفت.

 امسال در این رشته در بخش دختران چند نفر مشارکت داشتند و بیشترین وکمترین مشارکت مربوط به کدام دانشگاه‌ها بودند؟

۲۵۲ فیلم در بخش آمادگی جسمانی دختران ارسال شده که ۸۸ فیلم مربوط به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بود.( ۵۰فیلم از دانشجویان ایرانی و ۳۸ فیلم ازدانشجویان دختر خارجی آن دانشگاه) و کمترین نفرات  شرکت کننده از دانشگاه‌های بم، ایرانشهر. قم، کاشان، کرمان، جیرفت، نیشابور و یاسوج که در این رشته با یک شرکت کننده حضور داشتند .

 برای بهبود سطح فنی این دوره از مسابقات در رشته آمادگی جسمانی برای ادوار آینده چه راهکارهایی پیشنهاد می‌کنید؟

به منظور آشنایی بیشتر کارشناسان کلاس‌های توجیهی و کارگاهای آموزشی برگزار شد و برای دانشجویان شرکت کننده در همایش آیین‌نامه تنظیم و فیلم نحوه اجرای هر حرکت و خطاهای آن به دانشگاه‌ها ارسال شد و انشاءالله این کارگاه‌ها و کلاسهای توجیهی در قالب فیلم‌های آموزشی تهیه و در اختیار دانشجویان در دانشگاه‌ها قرار  می‌گیرد تا دانشجویان با اطلاع از نحوه فعالیت‌ها و تمرینات مناسب بتوانند سطح آمادگی خود را  بالا برده و بتوانند  رکورد بهتری را برای خود رقم بزنند و همچنین با فرهنگ سازی، تشویق و امتیاز دادن به دانشجویان در کلاسهای تربیت بدنی یک و دو و آموزش‌های مناسب ، دانشجویان بیشتری به شرکت در مسابقات ترغیب شوند .

 نقاط ضعف و قوت دومین همایش ورزش‌های همگانی وزارت را بفرمایید و اینکه استمرار برگزاری این همایش‌ها به صورت مجازی حتی در دوران پساکرونا را پیشنهاد می کنید یاخیر؟

از نقاط قوت این مسابقات این بود که ثبت نام در سامانه سیناسا و در یک مرحله انجام شد و اطلاعات هر دانشجو همزمان با فیلمهای ورزشی آنها در سامانه بارگذاری می شد و زمان بیشتری به دانشگاهها دادیم که ثبت نامها طبق روال خود انجام شود اما در صورتی که بتوان این سامانه را تقویت کنیم و دسترسی به سامانه ای داشته باشیم که دانشجو خود به تنهایی و مستقیم بتواند مدارک و فیلمها را بارگذاری کند، بازدهی بهتری دارد و قطعا با این روش مشارکت بیشتری در مسابقات از سوی دانشجویان شاهد خواهیم بود چرا که دانشجو به راحتی می‌تواند با ارسال مشخصات و فیلم‌های ورزشی خود در رشته های مختلف شرکت کند.

امیدوارم در برنامه‌های آینده با تقویت زیر ساخت‌های نرم افزاری برای آپلود فیلم و ثبت نام بتوانیم شرایط بهتری را جهت شرکت دانشجویان فراهم کنیم و سامانه‌ای در دسترس باشد که دانشجویان بتوانند مستقیم مدارک خود را بارگذاری و فیلم ورزشی خود را برای مسابقات ارسال  کنند،

به نظر شما برگزاری مسابقات در سطح ملی و  کشوری و انتخاب برگزیدگان این المپیادها برای  رقابتهای در سطح بالاتر چقدر می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس و انگیزه دانشجویان کمک کند

قطعا برگزاری مسابقات در سطح ملی چه حضوری و چه مجازی باعث افزایش اعتماد به نفس و تشویق وترغیب دانشجویان به ورزش می‌شود و یقینا افراد بیشتری به ورزش سوق داده می‌شوند. ما اگر این مسابقات را حتی بعد از کرونا برای دانشجویان مهیا کنیم قطعا باعث شور و نشاط بیشتری در میان دانشجویان می‌شود و دانشجویان در فضای این مسابقات مجازی و در هر مکان و زمانی می‌توانند ورزش کنند و فیلمهای ورزشی خود را جهت داوری ارسال کنند.به هرحال برگزاری این همایش‌های مجازی باعث می‌شود دانشجویان خود را در رشته‌های مختلف محک بزنند و توانایی و مهارت‌های ورزشی خود را بسنجند و حتی دیگران را ترغیب به حضور در مسابقات والمپیادهای ورزشی کنند.

 مسابقات امادگی جسمانی امسال در چند ماده انجام شد لطفا توضیحات کامل بدهید

رشته آمادگی جسمانی پایه اصلی رشته های دیگر است و باید آن را در میان دانشجویان ترویج کنیم تا نشاط و پویایی دانشجویان زیاد شود چرا که ورزش، سلامت روح و جسم را تضمین می کند و امیدوارم با همکاری تمامی دانشگاههای سراسر کشور بتوانیم با برگزاری این مسابقات چه در ایام کرونا و چه پساکرونا، کم تحرکی را از دانشجویان دور کنیم و شور و نشاط و شادابی را در میان آنها زنده کنیم.

درخصوص نحوه انجام حرکات در این رشته ما سعی کردیم بر اساس آیین نامه، کمی تغییرات را درمسابقات امسال لحاظ کنیم و تلاش کردیم کمی حرکات ورزشی ساده تر باشد تا دانشجویان تازه ورود و کسانی که در دوران کرونا مربی نداشتند، با سهولت بیشتری در مسابقات شرکت کنند و فشاری بر آنها تحمیل نشود. به هرحال مسابقات در ۵ آیتم مختلف برگزار شد و دانشجویان باید این حرکات را بدون مکث انجام می دادند. حرکات پروانه با دست زدن بالای سر، نشستن چهارزانو و بلند شدن بدون کمک دست، جابجایی دستها درحالت پلانک و برپی و دست زدن روی زمین از جمله بخش های این مسابقات بود.

امسال بیش از ۲۷۰۰ دانشجوی علوم پزشکی در ۹ رشته ورزشی حاضر در همایش مجازی، مشارکت داشتند و یکی از اتفاقات خوبی که در فرآیند برگزاری دومین همایش مجازی، رقم خورد، شناسایی دانشجویان جدیدالورود جهت کشف استعدادها وتوانمندی‌های آنان در رشته‌های مختلف ورزشی بود و آمارها نشان می‌دهد که مشارکت دانشجویان علوم پزشکی بخصوص دانشجویان دختر در این مسابقات ورزشی بالاست و از ۲۷۰۰ دانشجوی شرکت کننده در همایش، حدود ۱۶۵۰ نفر از دانشجویان دختر  و مابقی را دانشجویان پسر تشکیل می‌دهند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.